Článek paní doktorky Vondrákové – Přeměna ulice V kratinách na silnici je nesmysl
Včera se na nás emailem obrátila paní doktorka Vondráková, dlouholetá obyvatelka Dolních Chaber, která se marně snažila na stránkách Chaberského zpravodaje publikovat svůj velmi kultivovavný a slušný názor na situaci ohledně „Beranovky“ – prodloužení ulice V Kratinách. Požádala tedy nás, abychom její článek publikovali. Děkujeme za důvěru a článek vám přinášíme.
Přeměna ulice V kratinách na silnici je nesmysl
Žiju v Chabrech od malička, je to už pár desítek let, a mám to tu ráda. Proto odmítám plán výstavby autostrády V kratinách. Odkazy na historii, která by měla opravňovat tuto stavbu nebo ji dokonce vydávat za rekonstrukci dávné cesty, považuji za zcela zavádějící.
Hledání inspirace v historii je chvályhodné, ale není možné se vyhnout souvislostem. Je pravdou, že středověká cesta vedla z pražského centra přímo k chaberskému kostelu a dál k Mělníku. Můžeme si představit, že v té době tudy projelo i několik povozů týdně, o jezdcích na koni ani nemluvě. Obec Chabry taky měla mnohem menší rozlohu a bylo proto logické jezdit přes obec a nikoliv okolo. V té době také v Chabrech nebyla škola. Ta byla postavena až ve 20. století, na klidném místě, na velkém pozemku, aby zbylo místo i na školní hřiště a další zařízení.
V té době už příjezdová silnice vedla jinudy (dnešní Ústeckou ulicí), ta byla postupně rozšiřována a necitlivě vyrovnávána, takže se některé vily dostaly hluboko pod silnici. Ani tyto úpravy však nebyly dostatečné, velká část dopravy je nakonec obstarána upravenou silnicí ďáblickou. A protože to pořád není (a podle této zkušenosti ani do budoucna nebude) dost, rozhodují naši zastupitelé o dalším obdobném kroku – postavit novou silnici v ulici V kratinách. Je to jen nesmyslné záplatování – obtížnou dopravní situaci musí vyřešit budování odstavných parkovišť pro auta a zajištění kvalitní městské dopravy. To je samozřejmě složitější než stavba silnice, ale bylo by to řešení pro budoucnost.
Ulice V kratinách (a Beranovka) bývala polní cestou, kterou si za slušného počasí mohli pěší výrazně zkrátit cestu ke kobyliské vozovně. Teď slouží jako spojka mezi Novými Chabry, školou a středem obce. Mohlo a mělo by to tak zůstat. V ne tak dávné historii se pražští radní rozhodli oddělit dálnicí Václavské náměstí od Národního muzea. Všichni se shodujeme na tom, že to bylo špatné rozhodnutí. Bylo by dobře, kdyby se radní chaberští dokázali poučit i z této historické zkušenosti a přestali pracovat na realizaci „chaberské školní dálnice“.
Pokud se nepodaří zastavit nesmyslné plánování dopravní spojky v těsném sousedství školy, mohou chaberští občané očekávat jen problémy, a ne malé. Musí věřit, že jejich dítě nebude smeteno autem, až vyběhne ze školy, musí se smířit s tím, že se ve škole bude učit jen za zavřenými okny kvůli hluku ze silnice a také že prostředí školních hřišť bude zamořené zplodinami z aut.
O tom všem se rozhoduje právě teď, je nutné zachovat zdravý rozum a zajistit, aby naše děti a vnuci mohli žít a učit se v příjemném a zdravém prostředí.
RNDr. Zuzana Vondráková, CSc.
Díky paní Vondráková!
Konečně, po odkládání, otiskl na toto téma můj článek i Zpravodaj. Už před rokem jsme ve věci měli jednat v zastupitelstvu – jak nám uložil magistrát. Proč se tomu starosta vyhýbá? Místo toho se objevily pseudoakce, které předstírají, že Kratiny jsou vlastně silnice už nyní a je to tak v pořádku, jsou nehorázné.