Tranzitní kamiony do Prahy nepatří
V našem květnovém magazínu 18400 – ZA LEPŠÍ CHABRY jsme stručně shrnuli stav přípravy a možnosti řešení dokončení Silničního okruhu kolem Prahy. Dnes bychom chtěli doplnit tuto informaci o hlavní argumenty a zdůraznit, že podporujeme skutečný OKRUH kolem Prahy, nikoliv PRŮTAH.
Je nutné si uvědomit, že Pražský okruh (SOKP) dle Zásad územního rozvoje (ZÚR), prosazovaný současnou politickou garniturou, vychází z koncepce 60. let minulého století. Od té doby došlo k významnému rozvoji města a obrovskému nárůstu dopravy. Realizace dnes již dálničního průtahu by měla velmi negativní dopady na cca 100 000 obyvatel v městských částech na východě a severu Prahy.
Silniční okruh kolem Prahy je součástí IV. Multimodálního koridoru Berlín – Istanbul transevropské dopravní sítě TEN-T. Podmínky pro přípravu a realizaci těchto dopravních koridorů jsou stanoveny Nařízením Evropského parlamentu (EP) a Rady EU č. 1315/2013 takto:
Článek 17 (část 2)
Silnice vysoké kvality (…) jsou silnice, které plní důležitou úlohu v dálkové dopravě, integrují hlavní městská a hospodářská centra a spojují horské, vzdálené, špatně přístupné a okrajové regiony NUTS 2 s centrálními regiony Unie.
Článek 20 (část Městské uzly)
Cílem členských států při rozvoji globální sítě v městských uzlech je pokud možno zajistit:
- d) bezproblémové propojení infrastruktury globální sítě s infrastrukturou pro regionální a místní dopravu a doručování zboží ve městech, včetně logistických konsolidačních a distribučních center,
- e) zmírňování vystavení městských oblastí nepříznivým účinkům tranzitní železniční a silniční dopravy, mimo jiné i prostřednictvím obchvatů městských částí.
SOKP má sloužit především tranzitní dopravě a zajistit:
- plynulý a bezpečný provoz,
- rychlé spojení velkých aglomerací,
- obcházení hlavních městských center,
- oddělení městské a tranzitní dopravy.
Praha nebude schopna absorbovat veškerou tranzitní a kamionovou dopravu z devíti dálnic napojených na SOKP. Je zapotřebí objektivně posoudit možnosti řešení pro vyloučení tranzitní nákladní dopravy z území hl. města Prahy dle mezinárodně uznávaných a používaných metod. Velmi důležitá je spolupráce Prahy, státu a Středočeského kraje a řádné projednání s veřejností.
Městská doprava by se měla řešit odděleně. Stavbu D 1 – Běchovice (511) lze realizovat jako městskou komunikaci, na severu připravit a realizovat městskou komunikaci mezi Bohnicemi a Prahou 6 pro městskou hromadnou dopravu (MHD) a individuální dopravu.
Úplné vyloučení tranzitní, zejména kamionové dopravy mimo město je klíčový předpoklad pro zlepšení dopravní situace a životního prostředí v Praze.