Tunely zprava zleva aneb Na „osmičce“ i o nás

Jak už bylo zmiňováno v našem starším příspěvku   http://www.18400.cz/mestska-cast-pra…opolitnimu-planu/, na Praze 8 si pospíšili a již minulý týden její zastupitelé schvalovali připomínky a návrhy k novému celopražskému Metropolitnímu plánu.

Tyto připomínky, zahrnující území Prahy 8 (a tudíž i Chaber), byly rozděleny na dvě sady podle politické shody či neshody k nim. Do sady připomínek č. 1 byly zařazeny ty, které našly podporu všech politických subjektů na radnici MČ Praha 8. V této sadě byly mj. i dva body přímo se dotýkající života Dolních Chaber.

 

Prvním bodem byl „Návrh na prodloužení tramvajové trati do Zdib a její zařazení mezi veřejně prospěšné stavby (VPS).“

Druhým bodem pak byl „Souhlas s tím, aby rozšíření transformovny Sever, a tím zrušení stávající ulice K Ládví, bylo podmíněno vybudováním nové komunikace v současné (nyní zaslepené) ulici Dopraváků, a tento požadavek učinit součástí nového MP.“

Podle očekávání byly obě připomínky jednomyslně schváleny.

 

Do sady připomínek č. 2 pak byly zařazeny body, pro které se nenalezla shoda politických subjektů na „osmičkové“ radnici. Připomínky s bezprostředním dopadem na Dolní Chabry zde byly čtyři:

1 „Požadavek, aby Čimický přivaděč – jako přímá součást SOKP – byl přiveden ulicí Dopraváků až na ulici Ústeckou“. Tento požadavek byl Zastupitelstvem jednomyslně schválen.

V praxi to znamená, že komunikace, spojující Ústeckou ulici s Bohnicemi a Čimicemi, v budoucnu povede zde a ne současnou ulicí K Ládví. Navíc by se ulicí Dopraváků valila i auta směřující na plánovaný okruh kolem Prahy (SOKP), bude-li schválen ve své jižní variantě.

2 „Požadavek na změnu trasy Čimického přivaděče, který by měl být veden středem stavební uzávěry, což bude vhodné i z hlediska navrhované obytné zástavby v Dolních Chabrech.“  I tento požadavek byl jednomyslně schválen.

Je to vlastně pokračování výše zmíněné ulice Dopraváků po jejím proražení. Z hlediska polohy by se tento plánovaný přivaděč měl posunout západněji, o několik metrů blíže sídlišti Čimice.

Dosavadní shoda v hlasování měla být narušena v následujících dvou bodech, zařazených na samý závěr jednání Zastupitelstva MČ Praha 8. Strohé texty k těmto bodům v sobě skrývají naprosto rozdílné koncepce dopravy a rovněž rozdílné dopady na Dolní Chabry samotné.

3 „Požadavek na zapracování obousměrného zahloubení ulice V Holešovičkách v celé své délce v režimu VPS. Po zahloubení ponechat na povrchu místní komunikaci s jedním jízdním pruhem v každém směru.“

Zde se, laicky řečeno, že se jedná o zahloubení této v současnosti přetížené ulice do země. Auta by tedy po projetí Blankou pokračovala novým tunelem pod Holešovičkami a na povrch by vyjela až za křižovatkou Vychovatelna. Následně by už pokračovala stávající trasou směrem „teplická“ D8.

Tato varianta, ekonomicky výhodná, projektově připravená a místními rezidenty podporovaná, byla jednomyslně schválena přítomnými zastupiteli. Největší slabinou je zde náročnost zajištění automobilového provozu (byť limitovaného) při souběžném zahlubování budoucího dopravního koridoru. Z toho pak vyplývají i dopravní obtíže objízdných tras v širokém okolí.

 4 „Požadavek na zapracování Severní radiály, vedené tunelem od Pelc Tyrolky na sever, v režimu VPS.“

Varianta Severní neboli Čimické radiály by znamenala prodloužení Blanky od mostu Barikádníků tunelem pod stávající zástavbou přímo na sever. Vyústění podzemní části by se realizovalo za Čimickým hájem v prostoru vedle současného areálu AAA. Odtud by radiála pokračovala, už pod názvem Čimický přivaděč, polem vedle Chaber až za obratiště busu 169, kde by se v podobě mimoúrovňové křižovatky napojila na plánovaný dálniční okruh kolem Prahy (SOKP).

Znamenalo by to několik zásadních věcí; Stoupání od Vltavy až k Čimicím pod úhlem až 4 stupně je velmi rizikové řešení. Vyústění hned za Čimickým hájem by pak bylo fatální pro tuto rekreační oblast využívanou tisíci obyvatel Čimic, Bohnic i Chaber. V případě, že by se nakonec neuskutečnila blízká „jižní“ varianta SOKP, by tato radiála vlastně ústila do polí. Důležitým hlediskem posuzování variant by měla být i finanční náročnost podzemní radiály.

Po přednesení navrhovaných požadavků se rozhořely připomínky a bouřlivá diskuze zúčastněných. Zde je důležité připomenout, že precizně připravené podklady zazněly z úst zástupců spolku „Holešovičky pro lidi“, pánů Skružného a Trníka. Ty byly řešeny v součinnosti s Hankou Francovou (spolek Nad drahaňským údolím), která navíc poslala všem zastupitelům dopis, vysvětlující rozdíly mezi těmito variantami včetně negativních dopadů „Severní“ varianty nejen na Dolní Chabry. Podobně laděný dopis zaslal jménem spolku ZA LEPŠÍ CHABRY i Stanislav Vyšín. Pan Josef Tomeš z Platformy za rozumnou dopravu pak posuzoval rozdíly těchto variant z provozního, kapacitního i bezpečnostního hlediska. Snad i tyto drobné příspěvky přispěly k tomu, že valná většina zastupitelů se zdržela či hlasovala přímo proti Severní variantě čimické radiály. Hlasy zastupitelů za Hnutí ANO, potažmo místostarosty Fichtnera, nepokrytě obhajujícího čimickou radiálu, tak naštěstí zůstaly osamocené. Hrozba, podle které by nám v polích za Dolními Chabry ústilo pokračování Blanky, tak byla pro tentokrát zažehnána.

Bylo potěšující vidět součinnost občanských iniciativ, k jejichž připomínkám se snad alespoň zčásti přihlíželo při plánování budoucí tváře našeho města.

I vy, občané Dolních Chaber, můžete podávat připomínky k nově vznikajícímu Metropolitnímu plánu.

Informace jak a komu je podávat naleznete třeba zde http://www.18400.cz/kazdy-muze-podat…ko-fyzicka-osoba/

Nebo stačí zavítat na mimořádné zasedání zastupitelstva MČ Dolní Chabry, které má proběhnout dne 18. července 2018 v Chaberském dvoře a bude věnováno této aktuální problematice.

9 reakcí na “Tunely zprava zleva aneb Na „osmičce“ i o nás”

  1. Vřele doufám, že návrh na zařazení prodloužení tramvajové trati do Zdib a její zařazení mezi veřejně prospěšné stavby (VPS).“ bude oslyšen. Bydlím v Ústecké ulici a zrovna si nepřeji, aby mi pod okny jezdila k té vší dopravě ještě tramvaj. Nemyslím, že by ostatní dopravy výrazně ubylo. Autobusy č. 162 a 169 budou muset být zachovány kvůli dopravní obslužnosti Chaber směrem k Čimicím a ke hřbitovu. Ubudou možná třístovkové autobusy a možná pár osobních aut. Nejhorší jsou nákladní auta, zejména ta s kovovou uvolněnou korbou a zejména, když najedou na vršek kanálu. Ta zůstanou. Výstavba tramvajové tratě je drahá, tramvaje těžké a nejen že jsou hlučné, ale způsobují i otřesy, které mohou narušovat statiku domů na Ústecké, které vesměs pocházejí z poloviny minulého století a s okolní těžkou dopravou nebylo při jejich výstavbě počítáno. Proč se autobusová doprava z okolí nesvede ke stanici metra Letňany, která je uprostřed polí a evidentně se zde s návazností na autobusy počítalo?

  2. Dobrý den, paní Janečková,
    v budoucnu se počítá s tím, že se vybudují velká záchytná parkoviště v prostoru u Sedlece a odtud by se kyvadlovou dopravou odváželi k metru lidé, dojíždějící za prací. Snad díky tomu „pár“ osobních aut z Ústecké ulice ubude. Z velké míry toto závisí na součinnosti se Středočeským krajem, na jehož území by budoucí záchytné parkoviště leželo.
    Máte pravdu, tramvajová doprava přinese velké množství otazníků. A výhrady, které uvádíte, osobně sdílím také. Proto se domnívám, že vhodnější by bylo použití např. hybridních autobusů, nebo v Praze nově zaváděných trolejbusů.

  3. Dobrý večer, pane Matuško,

    přivaděč je vlastně mezičlánkem mezi prosazovanou podzemní Čimickou radiálou a plánovaným Severním pražským okruhem. Měla by tudy projíždět doprava srovnatelná s množstvím vozidel v dnešní Blance. Tudíž o výhodnosti pro Chabry nemůže být řeči a ono navrhované posunutí přivaděče o několik metrů nehraje vůbec žádnou roli…

  4. Dobrý den pane Stando Vyšíne,
    jde o to, kudy má ta kyvadlová doprava vést. Pohledem na mapu by se nabízela trasa po pražském okruhu do Letňan. V takovém případě je ale vysoce nehospodárné budovat tramvajovou trať na Ústecké. Jinak, nevěřím tomu, že by úbytek automobilů při zavedení tramvajové dopravy přes Chabry byl významný. Nákladní doprava neubude, autobusy 169 a 162 také ne. Pár lidí možná přesedne na odstavném parkovišti na tramvaj, ale většina pojede dále; je to pohodlnější a rychlejší. Ono hledání místa na odstavné parkoviště a cesta několik desítek metrů od auta na tramvajovou zastávku něco času zabere. A pak, existuje spousta lidí, pro které jízda „sockou“ je pod jejich úroveň. A už vůbec nevidím nic pozitivního na tom, že dopravní problémy občanů středočeského kraje se budou řešit na úkor obyvatelů Ústecké ulice. Ti budou bydlet u velice rušné komunikace, bude jim hrozit popraskání domů a znatelně klesne cena jejich domů.

  5. Dobrý večer, paní Janečková,

    jde hlavně i o to, aby se nejdříve prokázala smysluplnost kyvadlového řešení. U autobusů se může zavést něco jako zkušební provoz, tramvaj je ale definitivní a pokud se ukáže, že vozí místo lidí vzduch, bude pozdě a miliardy vyhozené. Hlavně se musí jednat podle ucelené koncepce a na základě fundovaných dopravních studií. Nekoncepčnost v podobě modrých zón na Praze 8 vidíte nejlépe u vás na Ústecké i zde, v Kobyliské: celodenní parkování „přespolních“ aut.

    1. Dobrý večer, plán tramvajové trase do Zdib je jen zástěrkou jak příslibem vybudování záchytných parkovišt zajistit za peníze Středočeského kraje a Hlavního města Prahy dopravní obslužnost soukromým investorem připravovaného Letiště Vodochody. Nic jiného v tom nehledejme. Výhody pro naši obec rozhodně ne.

Napsat komentář