Spolek ZA LEPŠÍ CHABRY podal první připomínku k Metropolitnímu plánu hlavního města Prahy

Vážení Chaberáci, právě jsme podali jménem spolku ZA LEPŠÍ CHABRY první připomínku. Jedná se o projev nesouhlasu s trasováním tranzitního okruhu kolem Prahy vedeného mimo jiné katastrem městské části Praha-Dolní Chabry.

Celý text dokumentu publikujeme zde a nabízíme Vám, kteří chcete případnou námitku podat také, možnost při vlastním podání vyjít z našeho textu a našich argumentů. Věříme, že ve většině parametrů a faktů se naprosto shodneme.

 

Připomínka: Nesouhlasím s navrhovaným vymezením koridoru pro Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) a souvisejících staveb (MÚK, přivaděče) a požaduji jejich zrušení v Metropolitním plánu (MP) i Zásadách územního rozvoje (ZÚR) hl. m. Prahy.

Na obr. níže je navrhovaný koridor SOKP vyznačen červeně jako „Dálnice“ či „Dálnice v tunelu“.

Odůvodnění:

Současný návrh Silničního okruhu kolem Prahy dle MP a ZÚR hl. m. Prahy

• zavádí na území hl. m. Prahy tranzitní, zejména kamionovou dopravu. Ve skutečnosti se nejedná o „okruh“, ale o „průtah“, který přivede do několika městských částí na severu a východě Prahy (mezinárodní) nákladní tranzit.

• je v rozporu s evropskou legislativou o transevropských dopravních sítích TEN-T (nařízení č. 1315/2013/EU), neboť vede zastavěným a zastavitelným územím a nechrání obyvatele Prahy před nepříznivými účinky tranzitní silniční dopravy. Transevropská dálnice je naplánovaná např. skrz obytnou zástavbu Suchdola a Dolních Chaber pouhých 6 km od centra města.

• vychází z koncepce 60. let minulého století a nebere ohled na zásadní změny, ke kterým mezitím došlo (nárůst počtu obyvatel o cca 400 000, rozvoj města, 15ti-násobný nárůst dopravní zátěže, vstup do EU, atd.). Dolní Chabry jsou v současnosti atraktivní rezidenční a rekreační lokalitou s cca 4100 obyvateli. Je naprosto nevhodné, aby sem byla umístěna transevropská dálnice na základě desítky let starých plánů.

• přivede obrovskou dopravní zátěž do oblasti, která je již nyní vystavena negativním účinkům letecké dopravy. V případě realizace paralelní dráhy by se situace nadále zhoršila. V metropolitním plánu nejsou řádně vyhodnoceny synergické a kumulativní vlivy silniční a letecké dopravy (tj. SOKP a letiště Václava Havla).

• způsobí vážné dopravní komplikace na některých úsecích SOKP a navazujících komunikacích. V oblasti Dolních Chaber má dojít k více než dvojnásobnému nárůstu dopravy, což povede ke zhoršení dopravní situace nejen v hlavní páteřní komunikaci Ústecká, ale i přilehlých komunikacích. V případě realizace velkokapacitní komunikace (tj. SOKP) pouhých 5 km od Pražského hradu lze očekávat dopravní indukci i na dalších radiálách směřujících k městskému okruhu.

• Bude mít za následek výrazné zhoršení životního prostředí v dotčených lokalitách, především hlukové situace a kvality ovzduší a s tím související zvýšení zdravotních rizik. Obyvatelé Dolních Chaber by navíc byli po několik let vystaveni negativním účinkům stavebních prací, které by probíhaly v těsné blízkosti obytné zástavby, mateřské a základní školy s přibližně 500 dětmi.

• vede v těsné blízkosti či protíná několik přírodních památek, ÚSES a EVL Natura 2000 (Housle, Roztocký háj, Sedlecké skály, Kaňon u Sedlce, Zámky, přírodní park Draháň – Troja, atd.). Dle vyjádření České inspekce životního prostředí v rámci procesu EIA 2001-2002 varianta J (úseky 518 a 519) „nepřímo zasahuje a dotýká se největšího počtu zvláště chráněných území a omezuje, v některých případech dokonce likviduje, nejvíce stanovišť s výskytem zvláště chráněných druhů živočichů. Z pohledu vlivu na krajinný ráz je rovněž varianta J nepřijatelná, …“

Nebyly řádně a objektivně posouzeny alternativy SOKP. Proto požadujeme objektivní posouzení variant řešení pro vyloučení tranzitní, zejména kamionové dopravy z území hl. m. Prahy a vybrat tu, která se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, ochrany životního prostředí, bezpečnosti dopravy, nákladů a územního rozvoje.

Ing. Petr Kasa, člen rady spolku

ZA LEPŠÍ CHABRY, z. s.
Kobyliská 682/6, Dolní Chabry, 184 00 Praha 8
IČO: 22820698

Napsat komentář