Proč a jak jsme hlasovali o dalším osudu dostavby a modernizace Chaberské školy?
Na zastupitelstvu dne 26. 6. jsme hlasovali pro zrušení veřejné zakázky na přestavbu a dostavbu školy. Doporučení dvou právních kanceláří, administrátora a výběrové komise zněla jasně. Kvůli chybě ve vzorci v projektové dokumentaci, byly cenové nabídky zhotovitelů neporovnatelné. Nezrušením zakázky a výběrem zhotovitele bychom obec vystavovali riziku sankcí nejen ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale i riziku trestněprávního postihu a v neposlední řadě možné náhrady škody ostatním uchazečům. Pokud někdo z takového rozhodnutí dělá rozhodnutí politické, nebo dokonce i přesto hlasuje pro výběr dodavatele, patrně není schopen dohlédnout všech důsledků.
Opakovaně píšu, že za největší problém považuji po konzultaci s mnoha odborníky na veřejné zakázky projektovou dokumentaci z roku 2013. Všichni do jednoho se shoduji, že základem je dobrá projektová dokumentace, odpovídající všem normám a vývoji v oblasti používaných technologií a materiálů. Projektová dokumentace běžně za obojím zaostává již po dvou letech. Nedostatky projektové dokumentace se pak následně projevují v prodražování stavby a ve vícepracech. Těmi pak dodavatel stavby drží investora z veřejných prostředků, který je navíc striktně vázán termíny, pěkně v šachu. K projektové dokumentaci jsem proto požadovala potvrzení (objednávku, akceptaci ze strany obce apod.), která by jasně stanovila, do jaké míry byla projektová dokumentace revidována. Několikrát jsem byla slovně ujištěna, že revize provedena byla, byť pouze první fáze projektu, nikoli druhé. Na osobní schůzce se zástupkyní firmy DOST inženýring se již slovu revize vyhýbalo a mluvilo se pouze o rešerši dokumentace a že revizi prováděla puvodní firma VALBEK. Navíc nám bylo sděleno, že ta v zásadě pouze opravovala vady, za což obec ani snad nic neplatila. Ze všech mnou požadovaných dokladů, jsem do dnešního dne žádný neobdržela. V průběhu diskuse také vyšlo najevo, že nikdo v podstatě neví, co dostavba udělá se statikou školy a že vůbec není jisté, zda ji unese.
K veřejné zakázce dostavbě školy jsme si zodpovědně zjišťovali spoustu informací. Ne všechny nám byly uspokojivě zodpovězeny.
V červnu na můj dotaz, jaký je krizový scénář pro případ, že v půlce září nebude část první fáze zkolaudována, mi paní starostka odpověděla, že děti pojedou třeba na školu v přírodě, na krizové řešení jídelny, kde a jak se budou děti do konce června 2020 stravovat, padla odpověď, že by děti mohly jíst třeba i v party stanu. Že druhý stupeň může jezdit do Čimic a že jsou i školy, které nevaří… Podotýkám, že jídelna a její provoz po padnutí mobilní jídelny se začal řešit koncem června.
Na zastupitelstvu 26. 6. byl předložen návrh vyhlásit veřejnou zakázku na dostavbu školy hned znovu.
Je nám víc než jasné, že každá veřejná zakázka s sebou nese spoustu problémů a komplikací a nikdy nepoběží přesně podle plánu. Odpovědnosti se nebojíme, byť investice takového rozsahu nemá v Chabrech obdoby. Do doby, než bude řádně zrevidována stávající projektová dokumentace a bude po dohodě se školou připraven krizový plán, tak, aby následky byly pro školu co nejmenší, celý proces se připraví řádně a včas, nemůžeme zvednout ruku pro znovu-vyhlášení veřejné zakázky.
Kateřina Šilhová Šafránková, zastupitelka