Čimická radiála, další plánovaná dopravní „šílenost“ v Dolních Chabrech
Že jste o ní ještě neslyšeli? Čimická radiála je připravovaným konceptem nové pražské severojižní dálnice, která by měla spojit Troju, Kobylisy, Dolní Chabry a Čimice. Údájně by měla také ulehčit ulici V Holešovičkách. Připomenu jen, že městský okruh nebo Radlická radiála se staví na základě materiálů ze 70. let minulého století. Tato stavba by umožnila na Praze 8 postavit další nesmyslnou severojižní dálnici od Pelc Tyrolky až do pole mezi Čimicemi a Dolními Chabry, kam by přivedla minimálně 50 000 aut denně. Jen pro srovnání, aktuálně nejfrekventovanější chaberskou komunikací je Ústecká s 9 200 projíždějícími auty za den. Tedy asi 6x méně. Dolní Chabry by si tak k hluku ze stávající dopravy a plánovaného pražského okruhu mohly přidat také hluk a imise z této nové dálnice. Navíc tato stavba nemá oporu v tzv. Zásadách územního rozvoje, což je jakási ústava územního plánovaní a je podmíněna právě dostavbou pražského okruhu. Institut plánování a rozvoje je dokonce z těchto důvodů prohlásil za neprojednatelnou.
Naši dopravní odborníci pod hlavičkou Platformy za kvalitní dopravní infrastrukturu (www.rozumnadoprava.cz) zásadně nesouhlasí s dalším projednáváním a vynakládáním veřejných prostředků na posuzování Čimické radiály a to především z následujících důvodů:
- Tato stavba by vedla k obrovskému nárůstu dopravy v oblasti Čimic a Dolních Chaber. Plánovaný průjezd na této navrhované komunikaci by činil až 50 tisíc aut denně.
- Vyvolala by silnou dopravní indukci na severu Prahy a směrem do centra, což by vedlo ke kongescím na městském okruhu a navazujících komunikacích.
- Po zprovoznění Čimické radiály se intenzity dopravy v ulici V Holešovičkách blíží intenzitám před zprovozněním Blanky, což stále představuje velmi vysokou zátěž. Čimická radiála nesníží počet aut například v Argentinské, ale naopak přivede větší dopravu i do těchto míst a tím se zhorší i životní prostředí Holešovické kotliny.
- Obyvatelé Dolních Chaber a Čimic by byli po několik let vystaveni negativním účinkům stavebních prací, které by probíhaly v těsné blízkosti obytné zástavby.
- V kombinaci s jižní variantou Pražského okruhu by nenávratně poškodila životní prostředí, zvýšila zdravotní rizika obyvatel na severu Prahu a znehodnotila by rekreační oblast přírodního parku Draháň-Troja využívanou mnoha tisíci obyvatel přilehlých sídlišť.
- S realizací Čimické radiály je přímo spojená i značná finanční náročnost této stavby oproti jiným koncepcím, např. zahloubení ulice V Holešovičkách.
- Nevytváří předpoklady pro lepší ekonomiku v dopravě, naopak podporuje energeticky, finančně a prostorově nejnáročnější druh dopravy
Co říci závěrem? Čimická radiála je naprosto nekoncepční, škodlivá a extrémně nákladná stavba, která je navíc v rozporu se Zásadami územního rozvoje, Politikou územního rozvoje a strategickými dokumenty (PUMPO, PZKO, Koncepcí městské a aktivní mobility, klimatickými závazky atd.). Odborné studie i zkušenosti z praxe potvrzují, že rozšiřování silniční kapacity ve městech neřeší problém dopravních kongescí. Prioritou by mělo být zahloubení stávající ulice v Holešovičkách, rozvoj veřejné hromadné dopravy, podpora aktivní mobility a snižování potřeb po mobilitě vhodným územním plánováním (město krátkých vzdáleností, práce z domova, zlepšování občanské vybavenosti a tvorba pracovních příležitostí ve středočeských obcích, atd.).