Změna územního plánu v trase Pražského okruhu.
V úterý 24. 8. 2021 proběhlo zasedání Výboru pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči ZHMP. Výbor 7 hlasy z 11 schválil Aktualizaci č. 12 ZÚR HMP – změna koridoru SOKP úsek č. 519 (Suchdol – Březiněves).
Cílem je rozšířit koridor pro upřesnění a případnou modifikaci trasy Pražského okruhu v územním plánu. Poprvé v odůvodnění zazněl i argument, že část trasy vede přes území, které slouží jako rekreační zázemí pro hustě obydlené obytné celky sídliště Bohnice a Čimice a že je třeba minimalizovat hlukové a imisní dopady na toto území. Kolem Chaber pak má nabízet možnost oddálení trasy od zástavby a hledání řešení se zahloubením či zakrytím části trasy.
Potud zní vše optimisticky. Jenže. Varianty trasování nám již v březnu představovala ŘSD. Dle jejich závěrů se v oblasti Čimického a Drahanského údolí jedná o velmi obtížně překročitelné území a s realizací tunelových variant se více méně nepočítá.
Na jednání jsem vystoupila a uvedla, že:
- nabízené trasy jsou od sebe vzdálené pouze pár metrů a tedy je nelze považovat za alternativy trasování okruhu, pro účely porovnání variant,
- jsou pouze úlitbou povinnosti porovnat v řízení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) variantní řešení, když s jejich realizací se stejně nepočítá,
- tunelová varianta je i dle ŘSD nereálná, neboť ohrožuje horniny a podzemní vody v údolí (kvůli napojení na Čimický přivaděč by tunel musel prudce stoupat vzhůru což je zase nebezpečné z dopravně bezpečnostního hlediska),
- jakékoliv řešení obsahující Čimický přivaděč a most přes Drahanské údolí pro nás není přijatelné,
- řízení EIA ani aktualizace ZÚR nevzaly v úvahu tunelovou variantu zaslanou městskou částí, a to bez Čimického přivaděče.
Co se týká vlivu stavby na Dolní Chabry, a to už v jejím průběhu, vlivu na životní prostředí a zdraví obyvatel, ani jedna z variant není dobrá.
Tunelová varianta vypracovaná městskou částí, se kterou se stále nepočítá.