Kvalitní a moderní výuka pro chaberské školáky
Tento příspěvek je reakcí na nařčení a pomluvy ze strany ODS, vůči kterým se důrazně ohrazuji – na schůzce jsem rozhodně nebyla jako zástupce sdružení 18400 a už vůbec nemám zájem o post ředitelky základní školy! Tyto spekulace jsou skutečně liché.
Problémem dle ODS byla schůzka rodičů třídy 5.A na Základní škole Spořická v Dolních Chabrech. Této schůzky jsem se zúčastnila, protože mě o to požádali kamarádi – manželé Šotolovi, na základě jejich zplnomocnění. Fakt, že se s Michalem známe, mimo jiné, také ze sdružení 18400, nehrálo v tomto případě žádnou roli. Prakticky každý týden se na mě obrátí některý z mých známých a kamarádů, když řeší problém s dětmi ve škole.
V tomto případě se jednalo o situaci, kdy třídní učitel na 1. stupni začal neúnosně přenášet většinu učení dětí na doma a hodiny ve škole se často smrskly na kontrolu zadaných domácích úkolů – to i díky tomu, že pan učitel klade neúměrný důraz na formální stránku úkolů. Na vysvětlení učiva zpravidla zbývá pouze málo času na konci hodiny. Důsledek je zřejmý – významné zpoždění v probíraném učivu (řádově v desítkách týdnů – jen pro představu, pololetí má méně než 20 týdnů) a jen minimální motivace dětí, kdy se velkou část vyučování nic zajímavého neděje.
Vím, že období online výuky bylo pro pedagogy náročné – sama jsem si tím prošla. I podle průzkumů MŠMT je mnoho učitelů ve stavu vyhoření a je potřeba jim nabídnout pomocnou ruku, aby z nich opět byli stejně skvělí učitelé, jako před covidem! Takovou situaci najdeme prakticky na každé základní škole – není potřeba ji zakrývat, ale řešit ji.
Zmiňovaná mimořádná třídní schůzka, za účasti vedení školy a zástupců zřizovatele byla výsledkem mnoha pokusů několika rodičů situaci řešit s panem třídním učitelem i s paní ředitelkou. Z mého pohledu je největším problémem komunikace vedení školy. Snaha zakrývat problémy, místo jejich řešení, často vede k jejich zbytečné eskalaci – stejně jako v tomto případě.
Sama jsem aprobovaný pedagog, působím také jako předsedkyně školské rady na Gymnáziu Jaroslava Seiferta a vím, že ne všechny požadavky nebo stížnosti rodičů je možné vyřešit. V každém případě je ale důležité pochopit motivaci rodičů a problém samotný – zaneprázdněný rodič řeší věci, které považuje za důležité. Proto je důležité prozkoumat situaci ze všech stran. Zejména, pokud ji řeší rodiče vícero dětí. V tomto případě se nejedná pouze o 4 děti ze třídy, protože další děti už ze třídy odešly – všechny prakticky ze stejného důvodu.
Nevím, z jakých informací při své analýze zástupci ODS čerpali. Na schůzce evidentně nebyli připraveni k diskuzi a spolu s paní ředitelkou a třídním učitelem měli pouze jednu mantru – všechno je v pořádku, není co řešit! Studiem třídního výkazu, nebo známek, kterým pan učitel věnuje větší pozornost než dětem, se rozhodně k objektivnímu hodnocení nedostanou. Stejně tak skončí výsledek pár hospitací, kdy pan učitel ukáže, že opravdu umí učit dobře a i děti z nich byly nadšené.
Quo Vadis
Ne všechno se v životě podaří, je důležité se ale z chyb poučit, aby to příště mohlo být lepší. Správnou otázkou je, co od výuky na Základní škole Spořická v Dolních Chabrech vlastně očekáváme?
Cílem nemůže být nic menšího, než kvalitní výuka na prvním i druhém stupni! Není zas tak těžké ji poznat – děti se učí věci, které v životě využijí a dokážou je aplikovat – dnes, za rok, už napořád. Výborným indikátorem je také motivace dětí – jsou od přírody zvídavé. Uspokojit tuto zvědavost je však mnohdy těžší, než ji pohřbít. Ať naše děti chodí do školy rády, bez stresu a po škole ať si můžou skotačit venku s kamarády a ne psát domácí úkoly!
Níže uvádím výňatek z typologie kultur organizací a komunit podle Rona Westruma:
Patologická kultura | Byrokratická kultura | Rozvojová kultura |
---|---|---|
odrazuje od spolupráce | toleruje spolupráci | podporuje spolupráci |
osoby kritiků odstraňuje | kritiky přehlíží | kritiky rozvíjí a školí |
selhání vede k hledání obětního beránka | selhání vede ke spravedlnosti | selhání vede k nápravě |
Pojďme se snažit o kulturu, která podporuje zdravý rozvoj komunity.