Podali jsme žalobu proti běchovickému úseku Pražského okruhu
Již jsme vás informovali o správní žalobě, kterou podala městská část Praha-Horní Počernice proti rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 (úsek Běchovice – D1). Minulý pátek podal žalobu i náš spolek ZA LEPŠÍ CHABRY. Dále se tak aktivně bráníme nesmyslné variantě okruhu, která může ohrozit životní prostředí a kvalitu života v Dolních Chabrech.
Vydání rozhodnutí o umístění stavby a zahájení stavby se podařilo oddálit o bezmála dva roky po odvolání do územního rozhodnutí, které podala městská část Dolní Chabry a naše spolky ZA LEPŠÍ CHABRY a Nad Drahaňským údolím.
Současná žaloba směřuje proti rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 a navrhuje zrušení části Zásad územního rozvoje hlavního města Prahy (těmi se stanoví tato část trasy v územně plánovací dokumentaci). Správní žalobu může obecně podat ten, kdo tvrdí, že byl na svém právu zkrácen rozhodnutím správního orgánu. Žalobce se v těchto případech žalobou domáhá toho, aby takové rozhodnutí bylo zrušeno.
Žaloba na rozdíl od odvolání do územního rozhodnutí účinek oddálení a zdržení automaticky nemá, ledaže by ji soud přiznal tzv. odkladný účinek. V praxi by to znamenalo, že stavební povolení ani stavba samotná by nemohli začít dříve, než se rozhodne o žalobě.
Kroky v rámci boje za rozumný okruh a podání žaloby koordinujeme a plánujeme v kruhu zapojených městských částí, obcí a spolků. Náš spolek ZA LEPŠÍ CHABRY se připojil k žalobě dalšího spolku a jednotlivců. Žaloba napadá i zrušení části Zásad územního rozvoje.
Hlavní argumenty 44 stránkové žaloby:
Absence bezpečnostního posouzení záměru
V rámci územního řízení nebyl k záměru stavby předložen evropskou směrnicí vyžadovaný audit bezpečnosti pozemních komunikací.
Nezákonnost záměru v souvislosti s posouzením otázky hluku
Oborné podklady jsou nedostatečné a vychází z nedostatečně zpracovaných a poddimenzovaných dopravně inženýrských podkladů.
Nedostatečná koordinace záměru a navazujících staveb
Stanoviska vychází ze současného uspořádání mostu přes Počernický rybník, na které záměr navazuje. Zároveň se počítá se zkapacitněním mostu až na dvojnásobek, což bude mít jiný dopad na životní prostředí, zdraví lidí a bezpečnost provozu. Součástí stavby je několik mimoúrovňových křižovatek, které jsou umístěny ve vzájemných odstupech, které neodpovídají technickým normám.
Rozpor s požadavky zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)
Dokumentace EIA nezdůvodňuje výběr zvolené varianty trasování okruhu. Záměr je posuzován salámovou metodou, tedy je záměrně rozdělen na menší části, které jsou posuzovány zvlášť. Závazné stanovisko je vydáno v rozporu se zákonem o posuzování vlivů. Absence posouzení dopadu záměru na klima. Mylný závěr MŽP, že změna technického řešení mimoúrovňové křižovatky Dubeč není významnou změnou a nepodléhá tedy již posouzení vlivů na životní prostředí.
Vady předložených dopravně inženýrských podkladů
Předložené dopravně inženýrské podklady vycházejí z podhodnocených dopravních intenzit a jsou vnitřně rozporné. Nezohledňují některé údaje pro řádný výpočet hlukové zátěže a nepočítají s tranzitní mezistátní dopravou. Z nich pak vycházejí další, navazující odborná posouzení.
Vady závazných stanovisek dotčených orgánů
Závazná stanoviska předložená v územním řízení obsahují vady, pro které jsou nezákonná. Některá závazná stanoviska přímo chybí.
Žaloba dává i návrh na tzv. incidenční přezkum opatření obecné povahy, jeho části, a to konkrétně na zrušení části A-ZÚR, který vymezuje koridor stavby SOKP 511
V závěru navrhujeme, aby krajský soud 1) předložil Soudnímu dvoru Evropské unie předběžné otázky, které se týkají dodržování práva Evropské unie, 2) zrušil rozhodnutí Jihočeského kraje o umístění stavby a 3) zrušil část Zásad územního rozvoje hlavního města Prahy, která vymezuje koridor stavby SOKP 511 a stanovil žalovaným uhradit žalobcům náklady řízení.