Co má dělat PR oddělení, když vám z dopravních výpočtů vyjde, že Pražský okruh dopravě v Praze prakticky vůbec nepomůže?
Minulý týden se v novinách Deník objevil krátký článek, který se zabýval kontroverzním tématem Pražského okruhu, konkrétně možnými změnami jeho trasy v současné fázi projektu. Tento článek přichází v době, kdy se veřejná debata o Pražském okruhu zintenzivnila, zejména po nedávném veřejném projednávání EIA (vliv budoucí stavby na životní prostředí) a bylo přijato velmi kriticky. Nápady na vytvoření obchvatu kolem Prahy sahají do období před první světovou válkou. Nutno však dodat, že před první světovou válkou v Praze žilo přibližně 220.000 obyvatel, tedy přibližně 6x méně než dnes. Počet automobilů, se kterými se tehdy počítalo, si netroufám ani odhadnout. Konkrétní plány na Pražský okruh začaly nabývat na významu až po roce 1989. Od té doby probíhalo postupné projednávání, přepracovávání a diskuse o možné budoucí realizaci stavby, přičemž projekt čelil a stále čelí mnohým komplikacím a zpožděním.
Podle článku by jakákoli změna trasy v této fázi projektu znamenala významné posuny v dostavbě, což by mohlo vést k mnohaletým zpožděním a fatálním dopadům na dopravu v hlavním městě. Článek zdůrazňuje, že současná varianta trasy je v souladu se Zásadami územního rozvoje hlavního města Prahy a Středočeského kraje. Jakékoli změny by vyžadovaly nové územní plány a související rozhodnutí. Článek je ale velmi povrchní a neposkytuje žádný nový relevantní obsah k tématu. Nezabývá se podrobněji možnými alternativami, ani nevysvětluje, proč byly některé možnosti zavrženy nebo preferovány. Tento nedostatek je zvláště zřejmý v kontextu nedávného veřejného projednávání, které odhalilo řadu obav občanů a odborníků ohledně vlivu okruhu na životní prostředí a kvalitu života v Praze.
Článek zcela opomíjí dopad na dopravní situaci v Praze. Mnoho dopravních odborníků, včetně náměstka pro dopravu na pražském magistrátu, veřejně deklarovalo, že pokud se Pražský okruh postaví podle současných plánů, nepřinese to žádné zlepšení pro dopravu v Praze. Naopak, odborníci dlouhodobě zdůrazňují potřebu urychleně pracovat na propojení Prahy 6 s Prahou 8, nikoliv ale stavbou pro mezinárodní tranzitní dopravu, ale především pro městskou hromadnou dopravu (autobusy a tramvaje) a individuální automobilovou dopravu (osobní automobily). V současné době je prakticky jedinou spojnicí Prahy 6 s Prahou 7 a Prahou 8 tunelový komplex Blanka, který je již dnes na hranici kapacit a ti, kdo jej pravidelně využívají, dobře vědí, že doprava je tam každý den ve špičkách regulována semafory.
Tento názor je podpořen logickým argumentem, že tranzitní doprava by naopak měla být odsunuta co nejdále za hranice hlavního města, aby bylo možné v následujících desetiletích rozšiřovat Prahu. Tento přístup by mohl přinést řadu výhod, včetně snížení dopravního zatížení v centru města, zlepšení kvality ovzduší a celkového životního prostředí, a také by mohl podpořit rozvoj městské hromadné dopravy, což by mělo pozitivní dopad na život obyvatel Prahy.