Na plánovaný dálniční most přes Vltavu v úseku Suchdol – Březiněves byla vyhlášena architektonická soutěž
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo architektonickou soutěž na návrh nového dálničního mostu přes Vltavu, který se má stát součástí Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí. Soutěž na návrh mostu, který má vést 83 metrů nad řekou a zahrne i lávku pro pěší a cyklisty, představuje první otevřenou architektonickou soutěž svého druhu na dálniční most v Česku.
Soutěž, vypsaná 22. října 2024, má termín pro odevzdání návrhů 21. února 2025. Porota bude hodnotit architektonickou i technickou kvalitu návrhů, přiměřenost nákladů a proveditelnost řešení včetně dlouhodobého provozu a údržby. Celkový rozpočet na stavbu mostu byl stanoven na zhruba dvě miliardy korun, přičemž vyčleněné ceny a odměny pro soutěžní návrhy dosahují celkem 20 milionů korun. Vítězný návrh získá 5 milionů.
Zadání a požadavky na konstrukci mostu
Most má být dlouhý 572 metrů a široký 43 metrů. Konstrukční řešení může být buď rozdělené pro každý směr zvlášť, nebo společné, přičemž oba jízdní pruhy musejí být ve stejné úrovni. Součástí mostu bude i lávka pro pěší a cyklisty s vyhlídkovými zálivy umístěnými přibližně každých 100 metrů, které nabídnou jedinečné výhledy na okolní krajinu vltavského údolí. Návrhy musejí také respektovat požadavek na zachování provozu v režimu 2+2 v případě rekonstrukčních prací na jednom z pásů.
Výběr poroty a harmonogram
V porotě zasednou přední odborníci v oblasti mostního inženýrství, architektury a urbanismu. Za ŘSD je členem například Ing. Miroslav Codl, vedoucí oddělení realizace staveb, a za hlavní město Praha MUDr. Zdeněk Hřib, náměstek primátora. Nezávislé odborníky reprezentují mimo jiné prof. Ing. arch. Petr Pelčák a specialisté na ocelové a betonové konstrukce z ČVUT. ŘSD plánuje zahájit samotnou stavbu v roce 2027.
Další kroky a závěr
Soutěžní návrhy budou předloženy k posouzení v únoru příštího roku, poté budou návrhy hodnoceny. Veřejnost bude moci sledovat další vývoj projektu na stránkách ŘSD a případně se zapojit v rámci dalších plánovaných konzultací. Tento projekt se řadí k dalším velkým dopravním a urbanistickým změnám v okolí Prahy, které mohou výrazně ovlivnit kvalitu života v přilehlých obcích.
Jak vedení radnice, tak mnoho chaberských občanů dlouhodobě nesouhlasí s trasováním megalomanské dálniční stavby v těsné blízkosti chráněných přírodních lokalit. Plánovaná dostavba severní části Pražského okruhu D0 přináší smíšené vyhlídky. Zatímco okruh pomůže tranzitní dopravě, může také přispět k nárůstu individuální automobilové dopravy v centru Prahy. Studie ukazují, že po dostavbě D0 518 a 519 lze očekávat zvýšení provozu na klíčových tazích, jako je Hlávkův most, Most Barikádníků či Strahovský tunel. Přestože bude okruh usnadňovat tranzit, riziko dopravní indukce povede ve výsledku k dalšímu zatížení městských oblastí. Většina cest na pražských komunikacích totiž směřuje do městského centra nebo má v Praze svůj zdroj, což naznačuje, že i nové úseky okruhu využijí zejména ti, kdo míří do města. Pro účinnější snížení zátěže by bylo vhodné nejen dokončit D0, ale současně posílit investice do železniční infrastruktury a zlepšit propojení širšího centra Prahy s okolními obcemi.