Beranovka jako zeleň místo silnice
Výbor pro územní rozvoj dnes podpořil náš návrh na neschválení změny územního plánu Z2844, kterým by se Beranovka (V Kratinách) ze zeleně městské a krajinné stala komunikací. Změnu chtělo prosadit již v roce 2014 prosadit tehdejší vedení městské části. Od té doby jsme za její zachování mnoho let bojovali, jak se můžete přesvědčit i v článcích sepsaných na těchto stránkách. Podpora výboru je prvním dobrý krokem. Neschválení změny musí rozhodnout ještě rada a zastupitelstvo hlavního města.
Hlavními argumenty, které jsem dnes přednesla, byly:
1. Schválením změny územního plánu by se ze současné úvozové a částečně panelové cesty se vzrostlou zelení využívané chodci a cyklisty stala nová silniční komunikace, která přivede automobilovou dopravu přímo před vchod do základní školy a na veřejné sportoviště. Cesta je přímou a jedinou bezpečnou spojnicí mezi novou a původní zástavbou. Je denně využívána školáky pro cesty z/do školy, k procházkám. Víc než 500 občanů podepsalo petici za zachování Beranovky. Na lokalitu u školy máme zpracován návrh na vznik obytné zóny.
2. Změna byla iniciována předchozím vedením městské části. Zástupci městské části byli zároveň ve střetu zájmu z důvodu vlastnictví přilehlých pozemků. Máme za to, že se jedná o účelovou změnu. Změna byla od roku 2019 přerušena do doby nalezení shody na dopravním řešení celé oblasti.
V rámci Koncepce transformačních a rozvojových lokalit, kterou si nechala městská část v roce 2021 vypracovat, jsme se s nimi pokoušeli najít dopravní řešení, které by vyhovovalo všem stranám. Bezúspěšně.
3. Pokud se majitelé pozemků podél úvozové cesty rozhodnou na nich realizovat výstavbu, mohou potřebné komunikace na obsluhu zastavovaného území vybudovat na svých pozemcích, které jsou k tomuto účelu více než dostatečné. Přesto trvali na změně právě na pozemcích městské části, které jsou jediné ve správě městské části v celé lokalitě.
4. Záměrem městské části je zachovat tuto cestu jako komunikaci ryze pro pěší a cyklisty, přirozeně spojující nově vznikající část městské části Dolní Chabry s původní, historickou částí, zcela bez automobilové dopravy a naopak prosazovat dlouhodobý záměr cyklostezky spojující Dolní Chabry s Čimickým a Ďáblickým hájem, v opačném směru s Drahaňským údolím až k Vltavě, která by byla bez ohrožujícího kontaktu s auty, bez dalšího křížení silniční a cyklistické trasy.
5. Jedná se o území s bohatými archeologickými nálezy. Cesta mezi poli, ležící na jižním okraji Dolních Chaber, byla využívaná jako pěší zkratka z Kobylis směrem ke kostelu v Dolních Chabrech. Odtud název – V Kratinách. Bývala též součástí dálkové trasy, spojující Prahu se severem země, využívali ji především formani se svými povozy. Na počátku 20. století ustoupila nově vybudované dlážděné silnici dnes Ústecká. Tehdy u cesty V Kratinách na jílovitých polích byla postavena cihelna s velkou kruhovou pecí, časem pojmenovaná podle majitele ing. Berana – Beranov.
Archeologické průzkumy prováděné v těchto místech od počátku 20. století prokázaly zdejší život a osídlení již v dávných dobách. Zem ukrývala hroby s výbavou keramických nádob a přeslenů, hrotů šípů a kamenných kladívek. Díky tomu víme, že první lovci a zemědělci se zde usídlili již před 6, 5 tisíci lety, tedy v pozdní době kamenné. Podle tvarů nalezené keramiky a její výzdoby byly odvozovány názvy různých kultur – nordické, durynské, zvoncových pohárů, šňůrové keramiky a dalších. Nálezy jsou dnes uloženy v Národním muzeu a Muzeu hl. města Prahy, zapsány i zakresleny jsou dokonce i v katalogu Eduarda Štorcha.
Další články na téma naleznete například:
https://18400.cz/v-kratinach-aneb-petice-za-zachranu-beranovky/
https://18400.cz/sliby-se-maji-plnit-nejen-o-vanocich-obzvlast-kdyz-jde-o-budoucnost-dolnich-chaber/
https://18400.cz/lez-ma-kratke-nohy-a-beranovka-je-v-ohrozeni/