Kamiony do Prahy aneb rozdíly mezi tranzitní a městskou dopravou
Laik by se správně domníval, že už každé malé dítě ví, jaký je rozdíl mezi městkou komunikací a dálnicí pro tranzitní kamionovou dopravu. Zeptal jsem se svého sedmiletého syna a vysvětlil mi to zcela srozumitelně. Asi by bylo žádoucí, aby to konečně také vysvětlil zodpovědným „odborníkům“.
Radní Hlavního města Prahy tento týden schválili, že žádné nákladní auto delší než 12 metrů nebude moci vjet do hlavního města. Zvolili tak nejtvrdší z možných variant, neboť zároveň zakázali vjezd kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou. Rozhodnutí musí schválit ještě ministerstvo dopravy, které s tímto zněním ale nesouhlasí.
Situace občanů Spořilova a Prahy 11 je dlouhodobě opravdu katastrofální. Tato dopravní tragédie na Praze 4 je výsledkem dlouhodobě nekoncepčního plánování dopravních staveb v Praze a Středočeském kraji. Představa, že by se dopravní situace jedné části hlavního města alibisticky řešila tím, že silnou kamionovou zátěž přesuneme do jiné části téhož města, je ale z bláta do louže. Pomalu tak začíná další kolo boje, zda jedna městská část není jako druhá městská část a že Černý Most a jeho okolí mají prostě smůlu, přestože leží také uvnitř Prahy a žije zde více jak 50.000 obyvatel (Černý Most, Běchovice, Pořernice).
Logicky se proti tomuto zákazu staví i obce Středočeského kraje, neboť aktuální stav jejich komunikací objektivně nemůže takový nápor kamionové dopravy vydržet. Přitom řešení je na stole již minimálně dvě desetiletí a spočívá ve vyvedení tranzitní kamionové dopravy mimo hustě obydlené části hlavního města Prahy. Na ministerstvu dopravy a na ŘSD leží již delší čas vypracované dvě studie: Vyhledávací studie a Studie proveditelnosti na „Regionální trasu silničního okruhu“ vedenou skutečně okolo Prahy, Středočeským krajem. Tato regionální trasa by naplnila účel ochrany hl. města před kamionovým tranzitem a nebyl by problém ji financovat z dotací EU. Studie již byly vypracovány na zadání ministra dopravy Antonína Prachaře a za veřejné peníze.
Místo koncepčního dlouhodobého řešení však někteří představitelé hlavního města stále bojují za udržení kamionů v Praze. Jak je veřejně známo, stále prosazovaná, v 60. letech min. století naplánovaná (ANO, PŘED 50 LETY), trasa vnitřního tranzitního okruhu (stavba 511) do Běchovic a na Černý Most má propadlé posouzení vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) a bude se, na žádost EK, posuzovat nyní znovu od začátku.
Mnoho městských částí požádalo zodpovědné orgány, aby do nového posouzení byly zahrnuty trasy obě, jak stará přes město, tak nová „regionální“ trasa Středočeským krajem. Zatím se tak nestalo. Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic bez logického vysvětlení odložilo obě hotové studie na regionální trasu do šuplíku a opět tlačí pouze jedinou variantu přes Prahu a to přesto, že již dnes je jasné, že trasa nemůže dodržet zejména hlukové limity.
Další informace k tématu naleznete také na webu iniciativy Starostové pro okruh a Iniciativy za rozumný okruh Prahy: