Chaberští zastupitelé vyjádřili nesouhlas s rozšířením letiště.
Zastupitelstvo naší městské části schválilo na svém včerejším jednání návrh na vyjádření nesouhlasu s rozšířením Letiště Václava Havla v nadcházejícím územním řízení. Návrh vznikl na základě výzvy neziskové organizace Arnika a iniciativy Strany zelených „55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?“.
Hluk a imise
Projekt rozšiřování Letiště Václava Havla zatíží městské části a obce hlukem a imisemi, které vzrostou úměrně s navýšením leteckého provozu a které budou jejich obyvatelé muset dlouhodobě snášet.
Snižování emisí skleníkových plynů
V současné době je celoevropskou prioritou snižování emisí skleníkových plynů, na nichž se letecká doprava výrazně podílí. Podpora letecké dopravy ve chvíli, kdy jsme přijali mezinárodní závazky plynoucí z Pařížské dohody, je s nimi v přímém rozporu. Londýnský odvolací soud ve svém únorovém rozhodnutí označil za protiprávní vládní projekt na výstavbu třetí ranveje na letišti Heathrow, neboť dle rozsudku záměr odporuje klimatickým závazkům, ke kterým se Velké Británie zavázala.
Letecká doprava je významným producentem skleníkových plynů a přispívá tak ke změnám klimatu. Rada hlavního města Prahy přijala dne 17. 6. 2019 usnesení č. 1334 k vyhlášení klimatického závazku hl. m. Prahy.
Z tiskové zprávy MHMP 17.6.2019:
Rada hl. m. Prahy si uvědomuje, že se naše planeta nachází ve stavu klimatické nouze, a tedy i potřebu co nejrychleji zavádět opatření, která povedou ke stabilizaci množství skleníkových plynů v atmosféře. Proto dnes městská rada schválila klimatický závazek Prahy snížit emise CO2 v hlavním městě o minimálně 45 % do roku 2030 (oproti roku 2010) a dosáhnout nulových emisí CO2 nejpozději do roku 2050. Zároveň schválila základní okruhy opatření nutných k naplnění tohoto cíle. Potvrdila tak, že ochrana klimatu je její politickou prioritou.
Pražský okruh
MČ Dolní Chabry i ve svých vyjádřeních proti vedení trasy Pražského okruhu v preferované variantě dle zásad územního rozvoje konstantně argumentuje neposuzováním vlivu obou záměrů (tj. SOKP a letiště Václava Havla) současně. V případě realizace obou záměrů by se životní prostředí v Chabrech výrazně zhoršilo. V probíhajícím řízení EIA k okruhu nejsou řádně vyhodnoceny synergické a kumulativní vlivy silniční a letecké dopravy.
Nárůst počtu turistů
Více odbavených letadel bude znamenat také nárůst počtu turistů v Praze. Před výpadkem letecké dopravy způsobené pandemií nemoci Covid-19 tvořili turisté 70% pasažérů letadel. V usnesení Městské části Praha 1 k záměru stavby paralelní přistávací dráhy se píše, že „na intenzivní turismus je navázáno široké spektrum podnikání, které má negativní dopad na kvalitu života místních obyvatel.“ Rozšiřování letiště je podle něj v rozporu se snahou navrátit centru města charakter místa, kde je možné kvalitně žít. Obyvatelé Prahy se budou zároveň potýkat s nárůstem dopravy, které rozšíření letiště vyvolá vzhledem k vyššímu počtu návštěvníků Prahy.
Apel jedenácti pražských senátorů
Skupina 11 senátorů, která se připojila k iniciativě Strany zelených “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” vyzývá vládu, aby omezené kapacity a prostředky použila k řešení současných nejzávažnějších problémů Česka. Je třeba realizovat řadu opatření proti dlouhodobému suchu, v důsledku dopadů pandemie řešit sociální nouzi lidí nejvíce postižených hospodářskou krizí a investovat do rozvoje regionů, které dlouhodobě hospodářsky zaostávají. Svůj apel směřují senátoři rovněž na vedení hl.m. Prahy, které má jako účastník územního řízení příležitost tento pro Prahu negativní projekt zamítnout a směřovat veřejné prostředky ke skutečně udržitelnému rozvoji metropole. Česku i jeho turismu v periferních regionech by mnohem víc prospěl důraz na modernizaci železniční sítě, a to jak přeshraničních spojení, počínaje spojením na Mnichov, tak i vnitrostátní sítě.
Odkazy:
https://arnika.org/paralelni-draha-letiste-ruzyne
http://letovadraha.wikidot.com/
https://letisteruzyne.info/cz/
1 komentář u “Chaberští zastupitelé vyjádřili nesouhlas s rozšířením letiště.”