Dolní Chabry a jižní varianta silničního okruhu kolem Prahy v průběhu let

„Už zase ten okruh, to přeci známe!“,  si možná pomyslí někteří z Vás. Jenže trasování severozápadního segmentu silničního okruhu kolem Prahy je zásadní chaberské téma. Trasa je vedena v bezprostřední blízkosti okraje Dolních Chaber a její vybudování by zcela jistě způsobilo zhoršení našeho životního prostředí – obyvatelé by byli nejen obtěžováni nepřetržitým hlukem a smogem, ale  následné  snížení tržní hodnoty nemovitostí by se dotklo každého z nás. Na obrázcích (po zvětšení) je dobře vidět, jak blízko se šestiproudá dálnice, přivaděč i  přiblíží zástavbě.

zakladni_mapaobr. 1 – červeně znázorněná varianta J

chabry privadecobr. 2-3 – z územního plánu Prahy – okruh kolem Chaber, čimický přivaděč

cimiceobr.  4 – víceúrovňová křižovatka u konečné v Čimicích

mostobr. 5 – most přes údolí

mapa-okruhobr. 6 – alternativní návrhy

V současné době stále není rozhodnuto, stále se něco děje, názor si tedy můžeme udělat z níže uvedeného sledu hlavních událostí.

říjen 2015

Osm pražských městských částí (Dolní Chabry, Ďáblice, Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř), čtyři obce ze Středočeského kraje (Jenštejn, Podolanka, Přezletice a Radonice) a šest fyzických osob podalo návrh na zrušení části Aktualizace Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy (AZÚR), který vymezuje koridor SOKP v úseku R7-D1.

září 2015

V září 2015 založilo 12 starostů a starostek Středočeského kraje a městských částí hlavního města Prahy akční pracovní uskupení STAROSTOVÉ PRO OKRUH. Cílem uskupení je uspíšení dostavby silničního okruhu kolem Prahy v racionální trase. Starostové chtějí otevřenou diskuzi o komplexním zhodnocení variant trasování okruhu. Spoléhají přitom na to, že současná politická reprezentace není zatížena předešlými vazbami a bude k problému přistupovat odborně a odpovědně.

2014

V září 2014 minulé zastupitelstvo MHMP na svém posledním zasedání bohužel schválilo aktualizované zásady územního rozvoje, které opětovně vymezují plochy pro dostavbu Pražského okruhu. V lednu sice Magistrát hl. města Prahy zastavil územní řízení na obě části severního segmentu silničního okruhu, nicméně pokud zůstane v územním plánu trasa vymezena, nové územní řízení může být kdykoliv zahájeno.

2011

Jižní variantu okruhu od počátku odmítají dotčené městské části Suchdol a Dolní Chabry a několik občanských sdružení a iniciativ s podporou mnoha tisíc občanů. Postupně se přidává městská část Ďáblice, podpoře vzdálenější varianty v dopise ministrovi dopravy v roce 2011 vyjadřuje celkem 11 starostů z Prahy a středních Čech.

2010

V březnu 2010 pak ministerstvo o odvolání rozhodlo a pro řadu závažných vad a pochybení územní rozhodnutí zrušilo a vrátilo ho k novému projednání.

Přelomová situace pak nastala v květnu 2010 rozhodnutím NSS, když tento soud vyhověl žalobě městských částí Suchdol a Dolní Chabry a několika fyzických osob a zrušil Zásady územního rozvoje (ZÚR) HMP v grafické a textové části týkající se ploch a koridorů celého úseku SOKP -Ruzyně – Březiněves.

2008

V srpnu 2008 bylo vydáno nepravomocného územního rozhodnutí pro obě předmětné stavby 518 a 519 SOKP stavebním odborem magistrátu hl. města Prahy. V září 2008 následovala odvolání stovek účastníků územního řízení k nadřízenému orgánu tj. Ministerstvu pro místní rozvoj.

1999

Pražský magistrát resp. politické vedení města Prahy, bez ohledu na velké množství zásadních námitek, připomínek a protestů mnoha občanů, občanských sdružení a postižených menších městských částí,  prosadilo v r. 1999 do územního plánu tzv. jižní variantu „J“.

Odkazy:
http://www.drahan.chabry.cz/
http://www.rozumnyokruh.cz/
http://www.praha-suchdol.cz/

 

 

 

 

 

2 reakce na “Dolní Chabry a jižní varianta silničního okruhu kolem Prahy v průběhu let”

  1. Vážení zastupitelé! Ptám se komu bude okruh nejvíce sloužit? Podle mého názoru občanům Středočeského kraje, nebo sousedních krajů kteří denně jezdí do určité části Prahy a nebo potřebují Prahu objet. Bude správné SOKP vybudovat kolem Prahy jako jinde v Evropě. Za ušetřené peníze na oplátku ať Praha nakoupí pozemky u konečných stanic Metra a vybuduje velká záchytná parkoviště, kde umožní středočechům a další návštěvníkům za minimální poplatek zaparkovat. Každý prosazovatel “ Jižní varianty“ ať se na týden ubytuje v Suchdole nebo Dolních Chabrech při východním větru, kdy letadla startují z letiště na Suchdol a D. Chabry a k tomuto hluku přidají 100 tisíc aut a kamionů denně, pak snad pochopí, že se bráníme této variantě a to nemluvím o čistotě vzduchu při smogu. Kam se Praha 8 bude rozšiřovat? A k tomu ještě připravovaná výstavba druhé přistávací dráhy na letišti V. Havla? Je nutné, aby naši zastupitelé, kteří při volbách slíbili, že budou vše dělat pro svoje voliče, aby také sliby plnili!!! Jaromír Patejdl

  2. Vážený pane Patejdle, napsal jste to naprosto přesně. Zrovna paní zastupitelka Francová je ta, která se snaží pro okruh dlouhodobě dělat nejvíc a celý náš spolek ZA LEPŠÍ CHABRY ji v tom maximálně podporuje. Bohužel na druhé straně je velmi „omezený“ pohled mnoha lidí z pražského magistrátu, kteří do dnešní doby nepochopili, jaký je rozdíl mezi městkou dopravou a tranzitní dopravou. Stále se setkávám s názorem, že někteří lidé si opravdu myslí, že pražský okruh je stavba pro Prahu a tedy určena k tomu, abychom se dostali rychle osobním autem z Kobylis do Dejvic. K tomu ale má sloužit okruh vnitřní (tunel Blanka a okolní stavby). Bohužel tento velký okruh je budován proto, aby kamion jedoucí z Hradce Králové do Plzně projel pohodlně kolem Prahy a měl minimální dopad na její obyvatele. Až toto kompetentní místa pochopí, bude debata mnohem konstruktivnější.

Napsat komentář