Dolní Chabry a okruh kolem Prahy, několik zajímavých čísel zasazených do kontextu
V článku v květnovém zpravodaji jsme Vás informovali o stavu přípravy okruhu a o podrobnostech a argumentech týkajících se dokončení okruhu. V poslední době jsme svědky, že na okruhu dochází ke každodenním zácpám v úsecích, které jsou blíže k městu (např. SOKP mezi Černým Mostem a Běchovicemi a v poslední době zejména v úseku 515 Slivenec – dálnice D5 na Plzeň). Jedním z hlavních kapacitních problémů je vysoký podíl tranzitní kamionové dopravy, která se mísí s dopravou městskou, to má za následek časté kolony, nehody a s tím související časové a finanční ztráty pro dopravce i řidiče osobních aut.
Každodenní problémy na výše uvedených úsecích 515 (Slivenec – Třebonice) a 510 (Běchovice – Satalice) jsou jasným důkazem, že mísení městské a tranzitní dopravy na jedné velkokapacitní komunikaci je naprosto nevhodné. Podle ročenky TSK jezdí denně po Praze 1,2 mil. vozidel včetně 74 000 nákladních. Trasa dokončení okruhu, která vychází z koncepce 60-tých let minulého století je z hlediska současné situace a budoucího vývoje naprosto nevyhovující. Přesto politici na tyto zásadní změny nereagují a stále trvají na původní trase (koncepce 50 let stará) i přes vysoký nárůst dopravních výkonů.
Pro doplnění IPR (Institut plánování a rozvoje) vyhotovil v roce 2016 demografickou studii Prahy, ve které uvedl index změny počtu obyvatel mezi lety 2015 – 2030 podle pražských městských částí. IPR jako zpracovatel Metropolitního plánu (MPP) zavádí Pražský okruh (SOKP) s kamionovým provozem do městských částí, kde se očekává největší nárůst počtu obyvatel (Počernice, Satalice, Vinoř, Čakovice, Dolní Chabry, Suchdol, Lysolaje). Navrhovat trasu dálnice přes sídelní útvary s tendencí dalšího růstu počtu obyvatel je v rozporu se zásadami Evropské unie pro mezinárodní trasy TEN-T a s běžnými zvyklostmi (trasa s minimálním odporem veřejnosti). Tuto skutečnost nelze jinak kvalifikovat než jako velmi nezodpovědnou a protispolečenskou. Realizace tohoto dnes již dálničního průtahu by měla velmi negativní dopady na cca 100 000 obyvatel v městských částech na východě a severu Prahy. Tento návrh ukazuje mapa – Index změny počtu obyvatel Prahy 2015-2030. Prosazovaná trasa SOKP je označena černou barvou a vzdálenější trasa barvou modrou.
Pro představu co by nás v Dolních Chabrech čekalo v případě realizace přes Dolní Chabry máme všichni možnost zajet do sousední Březiněvse k nákupnímu centru, které je od dálnice D8 cca stejně daleko jako trasa okruhu přes Dolní Chabry. Stejný hluk a emise z dopravy díky převládajícímu severozápadnímu proudění vzduchu by měly přímý dopad na životní prostředí nás všech. Dále je nutné si uvědomit, že při realizaci vzdálenější varianty dojde ke snížení intenzity dopravy na dálnici D8 v úseku od Březiněvse až po novou křižovatku s touto vzdálenější variantou okruhu. Veškerá tranzitní doprava včetně kamionové pojede po vzdálenější trase – včetně cca 20 000 kamionů).
K dopravnímu řešení Prahy jsme jako Spolek ZA LEPŠÍ CHABRY, z.s. podali zásadní připomínky k Metropolitnímu plánu. K Silničnímu okruhu kolem Prahy, tak i k dostavbě Městského okruhu, včetně návrhu na modernizaci navazujících městských komunikací a uplatnění dopravního spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 pro veřejnou a individuální dopravu.
Vzdálenější varianta má zpracovanou studii proveditelnosti díky iniciativě starosty Suchdola a občanské aktivitě Běchovic, kteří se obrátili v roce 2014 na ministra dopravy Ing. Antonína Prachaře, který tuto studii nechal zpracovat. Těchto jednání jsem se osobně účastnil jako poradce ministra dopravy. Od roku 2015 jsem spolupracoval s uskupením „Starostové pro okruh“ společně se zpracovatelem studie Ing. Strnadem i s bývalým ministrem dopravy Ing. Prachařem, který se této problematice věnuje dosud.
Doufám, že s Vaší podporou se nám společně podaří prosadit posouzení obou variant a najít to nejlepší dopravní řešení pro Dolní Chabry. Musíme si vážit současných podmínek pro život. Ještě jeden společný námět – Nepřipusťme okruh, aby zlikvidoval Draháňskou rokli, ale zasaďme se společným úsilím o prodloužení zeleně kolem Prahy od Stromovky přes Draháň a až k Ďáblicím – k Ládví, včetně kvalitních cyklostezek.
Ing. Josef Tomeš, dopravní odborník