Dolní Chabry versus ODS, máme novou vládu, začíná další kolo „boje“ o šestiproudou dálnici přes Dolní Chabry

Tento týden získala nová vláda Petra Fialy důvěru poslanců a může tak začít plně vládnout. Podle výsledků nedávných voleb je to pro většinu obyvatel Dolních Chaber dobrá zpráva. Tou méně dobrou zprávou pro Chabry je skutečnost, že do křesla ministra dopravy usedl Martin Kupka (místopředseda ODS), který je velmi aktivní v protlačování urychlené dostavby severní části pražského dálničního okruhu ve variantě, která vede přes město (např. přes katastry Dolních Chaber, Čimic, Ďáblic) a není nakloněn dalšímu jednání o změně podoby, která by vedla k šetrnější realizaci k přírodě, životnímu prostředí, ale především zdraví našich obyvatel.

Pracovní skupina pod vedením několika chaberských občanů podniká další kroky, které by měly vést k pozitivní změně. Mimo jiné probíhá intenzivní komunikace s Ivanem Bartošem (novým ministrem pro mistní rozvoj a digitalizaci), který naše podklady projednává v odbornému týmu. Níže zveřejňujeme část textu, který momentálně s panem ministrem a jeho poradním týmem řešíme (jedná se pouze o část komunikace, která se týká pražského okruhu) a letáky připravené speciálně k této problematice.

Vážený pane ministře a poslanče,

reaguji na Vaši odpověď z 9. listopadu 2021, v níž jsme dostali informaci o předání našeho stanoviska k dokončení silničního okruhu kolem Prahy kolegům z rezortního týmu Doprava.

Trasa Pražského okruhu (dálnice D0), která je součástí tras TEN-T, vychází ze starých plánů z 60. let minulého století a nezohledňuje radikální změny a rozvoj, ke kterým mezitím došlo. Nejedná se již o okruh, ale o dálniční průtah skrz hustě obydlené oblasti, parky a chráněné přírodní památky na území Prahy. Projekt v prosazované trase A-ZÚR je v rozporu s nařízením č. 1315/2013 Evropského parlamentu a Rady, kde definice pro trasy TEN-T vyžaduje, aby tranzitní kamionová doprava míjela sídelní útvary, a nepřipouští její mísení s místní dopravou.

Do českého právního řádu byla zákonem č. 152/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 317/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., zavedena povinnost provádět příslušné nástroje a postupy uvedené ve směrnici Evropského parlamentu na pozemní komunikace sítě TEN-T. Z hlediska této platné legislativy (zákon č. 152/2011 Sb.) je bezpečnostní audit povinnou složkou každého stupně projektové dokumentace a příslušného správního řízení, a tím je k dispozici pro všechny dotčené orgány.

V roce 2014 na základě směrnice Evropského parlamentu a zákona č. 152/2011 Sb. zadal ministr dopravy (Antonín Prachař) zpracování Regionální alternativy k trase A-ZÚR, která byla v roce 2015 aktualizována. Tuto Regionální alternativu ministr Dan Ťok nepředložil k veřejnému projednávání.

V roce 2020 městské části a obce, dotčené prosazovanou alternativou A-ZÚR, na své vlastní náklady zajistily aktualizaci této Studie proveditelnosti Regionální alternativy (2015) vzhledem k platným územním plánům obcí. Studie je k dispozici na městském úřadu Dolní Chabry (zprávy a mapy jsou dostupné z https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020).

V roce 2018 byl pro část Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) Ředitelstvím silnic a dálnic ČR v souladu s požadavky na bezpečnost pozemních komunikací transevropské silniční sítě zadán a následně také zpracován bezpečnostní audit pro úsek Satalice – Běchovice. Tento úsek již dnes kapacitně nevyhovuje stávajícímu provozu a po jeho rozšíření na 3+3 pruhy nebude jeho kapacita dostatečná ani pro očekávané zvýšené intenzity dopravy po dokončení okruhu. Vypracovaný obsáhlý dokument Studie bezpečnosti a analýzy rizik k DÚR PRAŽSKÝ OKRUH D0, STAVBA 510 „SATALICE – BĚCHOVICE, ZKAPACITNĚNÍ“ (326 stran) obsahuje Závěry z kapacitních posouzení na str. 150.

Z tohoto bezpečnostního auditu jasně vyplývá, že realizace zkapacitnění stavby SOKP 510 spojená s dostavbou SOKP 511 má velká rizika a v navrhovaném uspořádání nepovede ke zlepšení plynulosti dopravy a způsobí zvýšení nehodovosti. Z bezpečnostního auditu vyplývá, že navrhované řešení je nevhodné a s ohledem na okolní zástavbu nelze rozšířit na již teď potřebné 2×4 jízdní pruhy a kvůli nárůstu intenzity dopravy výhledově až na 2×5 pruhů. Proto audit navrhuje uvažovat o realizaci ve vzdálenější alternativě na východ od Prahy. Přínosy staveb 510 a 511 jsou negativní a naopak povedou ke zhoršení dopravně bezpečnostní situace. Trasa nesplňuje podmínky pro plynulou a bezpečnou dopravu.

Podstatné je též hledisko ekonomické. Oproti prosazované alternativě A-ZÚR jsou stavební náklady u Regionální alternativy o cca 22 mld. Kč nižší. S ohledem na uplatňované změny v trase A-ZÚR – další tunelové a více zahloubené úseky – bude finanční rozdíl ještě vyšší.

Délka obou alternativ z hlediska výběru mýta je prakticky stejná (rozdíl je cca 3 km). Důležitá je ekonomická opodstatněnost. Při nižších investičních nákladech Regionální alternativa výběrem mýta vygeneruje dostatečný objem finančních prostředků, které umoří vlastní investiční náklady a dále zajistí financování i běžné údržby a periodických oprav. Při alternativě SOKP A-ZÚR se umoří jen část vlastních nákladů a zbývající financování bude nutno zajistit ze státního rozpočtu.

Přínosem alternativy Regionální je také vyloučení tranzitní kamionové dopravy ze silnic II. a III. třídy ve Středočeském kraji mezi trasou A-ZÚR a trasou Regionální. Prosazovaná trasa A-ZÚR nechrání obyvatele pražské aglomerace před nepříznivými účinky tranzitní silniční dopravy (tzn. nesoulad s platnou legislativou) – nejedná se o obchvat, ale o průtah městem. Vede přes chráněnou oblast Kaňon Vltavy u Sedlce, která je součástí NATURA 2000 a dalšími přírodními parky. Dále je v rozporu s klimatickým závazkem hlavního města Prahy a neumožní plnění cílů klimatického plánu, který byl představen na konferenci OSN COP26 v Glasgow v listopadu 2021.

Trasa Regionální alternativy vede v dostatečné vzdálenosti mimo platné územní plány obcí (v nich žije cca 20 tisíc obyvatel). Splňuje veškeré požadavky na trasy TEN-T, míjí sídelní útvary a zlepší dopravní obslužnost území mezi Čelákovicemi, Kostelcem nad Labem a Neratovicemi.

Mezinárodní dálniční síť má primárně zajišťovat řádné fungování vnitřního trhu EU, propojovat evropské regióny a zajišťovat plynulou přeshraniční dopravu. Realizovat šestiproudou dálnici skrz Prahu, aby zároveň plnila funkci místního propojení Prahy 6 a Prahy 8, je nesmysl.

Trasa prosazovaného okruhu D0 je v rozporu s požadavkem vést dálnice dál od lidských obydlí a odporuje klimatickému plánu stanovenému v Zelené dohodě pro Evropu i klimatickému plánu ČR a Prahy a dalším strategickým dokumentům.

Ing. Petr Kasa, za 18400.cz, Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu

Ing. Josef Tomeš, za 18400.cz, bývalý poradce ministra dopravy

Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr, projektant dopravních staveb

Napsat komentář