Jaká je aktuální situace na „dokončeném“ silničním okruhu kolem Prahy v jižní části města (SOKP 512)?
Přečtěte si rozhovor se zastupitelkou města Jesenice s paní Ing. Renátou Volákovou o zkušenostech s dálnicí (SOKP 512) za domy, o jejich „výhodách a kvalitách“. Ing. Renáta Voláková je jednou z těch, kteří dlouhodobě poukazují na to, že výstavba tranzitních komunikací v České republice a civilizovaném světě vypadá naprosto rozdílně. Ve dvacátých letech 21. století již není ve vyspělých zemích možné, abychom se dívali na stavby pouze z dopravního hlediska, mnohem větší důležitost získává ochrana lidského života, zdraví obyvatel a životního prostředí obecně.
Bránili jste výstavbě SOKP 512?
V době, kdy byla stavba plánovaná a probíhala analýza vlivu na životní prostředí EIA a následná řízení jsem v Jesenici nebydlela. Nicméně z dostupných informací vím, že se stavbě obec ani veřejnost nebránila. Důvodem byla, ale hlavně nezkušenost s praktikami ŘSD a výstavbou silnic u nás. Občané důvěřovali materiálům, které jim byly předkládány. Např. EIA naprosto opominula již dávno plánovaný vstup do EU a podcenila počet kamionů denně, který měl po SOKP 512 jezdit. Namísto řádu tisíců byl předpokládaný průjezd kamionů odhadnut na 300 kamionů denně, což bylo ve srovnání s realitou naprosto směšné číslo. Tento špatný nereálný odhad tak dal podklad pro naprosto podhodnocenou hlukovou studii, která lidi ujišťovala o noční zátěži do 40 dB. Tedy úroveň hluku, která je ze zdravotního hlediska bezpečná dle WHO pro všechny kategorie lidí včetně dětí, seniorů i sensitivních občanů.
Jaká situace byla po zprovoznění?
Situace po zprovoznění SOKP 512 byla naprosto jiná, než bylo v dokumentaci, a to v řádu násobku úrovně hluku. Hluk z okruhu byl a stále je velmi obtěžující zejména v noci, kdy jsou rizika pro zdraví největší a hluku se nelze vyhnout tím, že člověk odejde a domov opustí do klidnější lokality. Po četných stížnostech občanů nejen z okruhu 512 nařídila KHS měření. V této době jsme ještě věřili, že ŘSD situaci míní skutečně řešit. Míst, kde se naměřilo nad limit byla celá řada, a tak jsme očekávali, že namísto nefunkčních valů, které jsou jen odkladem zeminy ze stavby vzniknout skutečně funkční protihlukové stěny. Naše očekávání však ochladila změna zákona v neprospěch zdraví obyvatel v roce 2011 kdy bylo např. zavedeno odečítání nejistoty měření. Naměřená hodnota se tak sníží o nejistotu měřícího přístroje, což je technický nesmysl, protože čím horší přístroj se k měření použije tím větší nejistota měření a tím lépe naměřený hluk limitu vyhoví. Do zákona se tak dostaly věci, kterým veřejnost nemůže vůbec věřit. Samozřejmě při takových kličkách je velmi těžké hluk prokázat. Jsme tedy v situaci, kdy si veřejnost na hluk roky stěžuje, ale obec nemá nástroje na to, jak zjednat nápravu.
Jak se řešila kolaudace?
Kolaudace proběhla velmi rychle a nečekaně před Vánoci 2018. Seznam míst, kde se měřilo KHS s dotčenými obcemi neřešila. Ze seznamu tak vypadly samozřejmě problematické body, kde by se mohlo naměřit (i při tak nesmyslných současných pravidlech pro měření) nad limit. To samozřejmě dotčené obce stavbou SOKP 512 Modletice, Dobřejovice, Herink a Jesenici donutilo k podání žaloby proti kolaudaci, neboť ze zákona nejsou účastníky řízení a nemohou tak bránit kolaudaci stavby, která činí na jejich území zcela zjevné problémy. Já osobně vnímám toto omezení účastníků řízení kolaudace za velmi omezující a bránící obcím hájit práva svých občanů na příznivé zdravotní prostředí. Tím se paradoxně obce stávají obětí situace, kterou nemohou vůbec kontrolovat ani se bránit vůči neuspokojivému stavu. Nelze se proto divit, že „chytřejší obce“ se novým silnicím s tak extrémním provozem jako je Pražský okruh brání a nechtějí je mít na svém území. Riziko, že tím uvedou svoje občany do nesnází je příliš veliké.
Jaká je realita dnes?
Dnes je situace stejná jako byla při zprovoznění. V roce 2016 byly zrealizovány pouze mizivé úseky stěn, které situaci vůbec nezlepšily. Obce i veřejnost se dlouho upínaly ke slibům zajištění dodržování rychlosti, která byla slíbena ministerstvem dopravy již v roce 2014 (!). K realizaci a skutečnému vymáhání pokut však došlo až letos. Když jsme pátrali po tom, proč se situace nezlepšila a kamiony stále nedodržují předepsanou rychlost, zjistili jsme, že policie ČR stanovila kromě odchylky radaru 3km/h ještě navíc toleranci 10km/h. Na žádost obce Jesenice, aby tato tolerance byla pro kamiony zrušena přišla od policie odpověď, že z důvodu toho, aby řidiči nesledovali při jízdě tachometr, bude tato tolerance zachována. O tom, že kamiony dnes mají tempomaty asi policie neví, nebo vědět nechce … a taky, že sledování tachometru je přeci základní povinností řidiče. Každopádně odpověď policie smysl vůbec nedává a kamiony si dál jezdí nezákonnou rychlostí bez postihu a tím nadmíru zatěžují hlukem okolí. Přitom už jen rychlost vyšší o pouhých o 15km/h má za následek dvojnásobný hluk. Kdyby se rychlost o 15km/h snížila, klesl by v místě hluk zhruba o polovinu.
Závěrem lze tedy shrnout, že hlukovou zátěž se nepodařilo s kompetentními úřady řešit za celých 11 let! Přitom jen v Jesenici, je řada lokalit, kde se v noci nedá otevřít okno, jaký je zde hluk z kamionů. A žaloba na kolaudaci stále není vyřešena, neboť jen Městskému soudu trvalo více jak 2 roky, než ji zamítl a my jsme mohli podat kasační stížnost k NS. Ta odešla letos v červenci.
Po těchto zkušenostech zcela chápu všechny, kteří se nechtějí smířit s Pražským okruhem na svém území. Je to opravdová „noční můra“ bez možnosti řešení na úrovni našich vyspělých sousedů. Nápad, že se takto kamiony poženou dál Prahou a budou rušit spánek do dalekého okolí považuji za naprosto absurdní. Všichni ti, kdo ho prosazují by si měli uvědomit jaká je u nás realita a jak taková stavba dokáže doslova zničit životní prostředí v dalekém okolí, neboť u nás žádné kompenzace/řešení po vzoru sousedů vůbec nerealizuje.
Rozhovor s Ing. Renátou Volákovou vedla Ing. Karla Polydorová