
Konec přírodního parku Draháň-Troja? Praskne všem Chaberákům žilka, jak si přejí podporovatelé této stavby? Severovýchodní část Pražského okruhu dostala souhlasné stanovisko.

Minulý týden se na sociálních sítích objevila kampaň ministerstva dopravy s vysmátým a slavícím Martinem Kupkou. Někteří internetoví trollové (skryti pod anonymními účty) na to ihned reagovali v komentářích, ve kterých neskrývají svou radost že chaberským občanům z toho pravděpodobně praskne žilka. Nejedná se sice o tu část dálnice D0, kterou řešíme primárně v Dolních Chabrech, ale většina těchto „účtů“ pravděpodobně ani netuší, kde se Dolní Chabry a přírodní park Draháň-Troja, o který nám jde primárně, nachází. Kdo a co tedy schválil, co to bude znamenat pro další výstavbu dálnice D0?
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivů stavby 520 dálnice D0 na životní prostředí. Tento úsek, který má propojit dálnice D8 a D10 mezi Březiněvsí a Satalicemi, se významně dotýká širší pražské oblasti.

Jaký bude rozsah stavby a její varianty?
Stavba 520 je plánována jako šestipruhová dálnice o délce 13,64 km s několika mimoúrovňovými křižovatkami (Březiněves, Třeboradice, Přezletice, Vinoř, Satalice). Projekt zahrnuje dvě varianty řešení – zahloubenou a tunelovou, přičemž tunelová varianta zahrnuje tři tunely: Třeboradice, Veleň a Vinoř. Důležitou součástí projektu je také zkapacitnění Cínovecké ulice, což má zajistit lepší napojení okruhu na dálnici D8. To je klíčové pro celkovou dopravní propustnost v regionu. Dolní Chabry sice nejsou přímo v trase stavby, ale realizace této části okruhu může ovlivnit jejich dopravní situaci i kvalitu života.
Ačkoli se může zdát, že dokončení této části okruhu pomůže snížit dopravu v okolí, realita bude přesně opačná.
🔴 Nárůst dopravy na Ústecké a v přilehlých ulicích
Pražský okruh bude fungovat jako silný magnet pro tranzitní dopravu, což znamená, že více aut, kamionů a dodávek bude směřovat do míst, kde se dá snadno napojit na hlavní tahy – a to jsou bohužel i Dolní Chabry. Ústecká ulice a okolní komunikace se stanou ještě frekventovanějšími, než jsou dnes a to pravděpodobně až několikanásobně.
🔴 Zhoršení kvality ovzduší a vyšší hluková zátěž
S vyšší dopravní intenzitou souvisí i zvýšení emisí a hluku. Přestože projekt počítá s protihlukovými opatřeními, ta budou realizována pouze v bezprostřední blízkosti dálnice a nijak neochrání Dolní Chabry. Zvýšený provoz na Ústecké ulici a dalších přilehlých silnicích povede k většímu znečištění ovzduší, což se dotkne především obyvatel v blízkosti hlavních tahů.
🔴 Ohrožení rekreačních oblastí
Projekt se dotkne také krajiny a zeleně v okolí. Plánovaná dálnice protne některé klidnější části především na severu katastru Dolních Chaber, což bude mít nepřímý dopad. Další fragmentace krajiny a hluková zátěž mohou ovlivnit kvalitu prostředí nejen v těsné blízkosti stavby, ale i v širším okolí.
Jaké konkrétní podmínky stanovilo Ministerstvo životního prostředí?
Ministerstvo sice vydalo souhlasné stanovisko, ale s celkem 89 podmínkami, které musí být splněny během projektové přípravy a výstavby. Mezi nejdůležitější opatření patří:
✅ Ochrana migračních tras zvěře – stavba zahrnuje mosty a podchody pro zvířata.
✅ Protihluková opatření – zahrnují valy, stěny a speciální mostní závěry snižující hlučnost.
✅ Změny v odvodňování a hospodaření s dešťovou vodou – projekt musí zahrnovat retenční nádrže a opatření proti povodním.
✅ Koordinace s dalšími dopravními stavbami – stavba musí být sladěna s okolními projekty, jako je Prosecká radiála nebo přeložka silnic II/244 a II/610.
Kdy by se mělo začít stavět?
Předpokládané zahájení stavby je v roce 2027 a dokončení v roce 2030. Do té doby proběhnou další stupně projektové přípravy, schvalování a majetkoprávní vypořádání. Pro občany Dolních Chaber je důležité sledovat další vývoj projektu a případně se zapojit do veřejných projednání. Jakmile budou dostupné detailnější informace o konkrétních opatřeních v okolí naší městské části, budeme vás průběžně informovat.
Můžeme vám slíbit, že situaci budeme nadále bedlivě sledovat a aktivně se jí účastnit. Na rozdíl od anonymních profilů na sociálních sítích, nám není lhostejná finální varianta tohoto projektu, a uděláme vše pro to, aby výsledek byl pro občany Dolních Chaber co nejlepší. Pokud má severovýchodní část mezi Satalicemi a Březiněvsí téměř 100 podmínek ve vztahu k životnímu prostředí, je nadmíru jasné, že při dodržení všech platných zákonů je průchod plánované šestiproudé dálnice přírodním parkem Draháň- Troja naprosto nerealizovatelný. Jak ekonomicky, tak ekologicky.
