
Konkrétní požadavky městské části Praha-Dolní Chabry (2. díl)
Zatímco současný návrh úseků D0 518 a 519 Dálnice D0 vyvolává mnoho obav, městské části a okolní obce aktivně hledají řešení, která by minimalizovala negativní dopady na jejich území a zlepšila kvalitu života obyvatel. Představují konkrétní požadavky, které by měly být začleněny do projektu, pokud má být výstavba přijata s ohledem na místní potřeby a prostředí. Níže část požadavků městské části Praha-Dolní Chabry.
Tunelová varianta trasy
Městská část jednoznačně preferuje vedení trasy dálnice D0 v tunelech na celém území katastru Čimic, Dolních Chaber a Zdib. Tunelové řešení by významně snížilo hluk, prašnost a vizuální narušení krajiny. Například v oblasti Čimického přivaděče je požadováno zahloubení komunikace, které by ochránilo přirozené vazby mezi Čimicemi, Dolními Chabry a Drahaňským údolím.
Vypuštění nevhodných mimoúrovňových křižovatek
Městská část požaduje odstranění plánovaných křižovatek Čimice a Ústecká do doby, než bude vyřešeno další napojení okruhu na městské sběrné komunikace. Tyto křižovatky by nejen zvýšily dopravní zatížení v okolí, ale také narušily urbanistické uspořádání obcí a zhoršily dostupnost rekreačních zón. Pokud nebude možné MÚK Čimice z projektu zcela vypustit, je nezbytné zahrnout do návrhu Čimický sběrač a přivaděč v zahloubené variantě. Pokud by tento bod nebyl zapracován do projektu, hrozí hlavním chaberský komunikacím tedy ulicím Ústecká a Spořická dramatické navýšení dopravy, která je ve špičkách na hraně kapacity komunikací již dnes.
Zvýšení ekologických kompenzací
S ohledem na ztrátu přírodních biotopů a kácení zeleně požadujeme výrazné zvýšení kompenzačních opatření, včetně náhradních výsadeb vzrostlých stromů a ochrany chráněných živočichů. Návrhy zahrnují také rozšíření ekoduktů (přírodních přechodů pro zvěř) na mostech přes dálnici.
Alternativní návrhy pro řešení dopravní situace
Zlepšení cyklistické a pěší infrastruktury
Součástí požadavků městské části je vytvoření cyklostezek a pěších stezek, které propojí Čimice, Dolní Chabry, Zdiby a další okolní oblasti. Tyto trasy by měly být vedeny mimo hlavní dopravní koridory, aby zůstaly atraktivní a bezpečné pro rekreační využití. Například v Drahaňském údolí se navrhuje vybudování oddělených tras pro cyklisty a chodce.
Architektonická soutěž na mostní konstrukce
Pokud nebude možné vést trasu v plném tunelovém provedení, požaduje městská část uspořádání architektonické soutěže na podobu mostů přes Vltavu a Drahaňské údolí za účasti městské části. Důraz má být kladen na estetické začlenění mostů do krajiny a implementaci protihlukových a protisvětelných opatření.
Lepší napojení na existující infrastrukturu
Městská část požaduje nepovolení Čimického sběrače samostatně bez stavby Čimického sběrače. Plánovaných 26 000 aut denně nemůže vyústiti do ulice Spořická a Čimická. Investice do Čimického sběrače je v současné době v gesci hlavního města. Městská část požaduje, aby projekt i investici převzal projektový tým Dálnice D0. Zároveň požaduje prověřit změnu územního plánu a napojení Čimického sběrače do ulice K Ládví místo ulice Dopraváků, aby se minimalizovalo dopravní zatížení na stávajících přetížených komunikacích v Dolních Chabrech. Dále požadujeme koordinaci výstavby dálnice D0 s plánovanými tramvajovými tratěmi a jinými projekty veřejné dopravy.
Jak dál?
Městská část věří, že zapracování těchto požadavků do projektu výrazně sníží jeho negativní dopady. Klíčovým cílem je zajistit, aby se pražský okruh stal přínosem pro dopravu, aniž by devastoval přírodní a obytné prostředí. V poslední části článku se podíváme na konkrétní opatření, která by měla být realizována během výstavby i provozu, aby byl projekt přijatelný pro místní komunity.
Bohužel zakopaný pes je ve vedení trasy 519, procházející přes Drahaňské ůdolí v území Přírodního parku Drahaň-Troja, přes pozemky neolitického i slovanského Hradiště Zámka a přírodní památku Zámky. „Humanizaci“ takového ekologického, dopravního i finančního zločinu (nejdražší km dálnice v Česku za 2,3 mld.Kč a až 8 mld.Kč za v režimu PPP) by nezvládl ani nositel Nobelovy ceny za mír …