Kratiny přeměníme na silnici, ať to stojí, co to stojí, vzkazuje starosta občanům. Ti nesouhlasí. Už padlo první trestní oznámení.

Přišlo jaro a Beranovka (polní cesta navazující na ulici V Kratinách) se plní výletníky, cyklisty a pejskaři. Procházky v tomto jediném místě v Chabrech, kde nejezdí auta, jsou krásné a člověku je smutno z pomyšlení, že by tato jedinečná oblast měla zaniknout. Vedení obce v čele se starostou Miroslavem Malinou se od roku 2011 snaží o změnu územního plánu, která by umožnila v místě této „pěší zóny“ výstavbu dvouproudové silnice z Nových Chaber, v těsné blízkosti školy, která svede dopravu až do ulice Spořická a do samotného centra obce. Aktuální podobu cesty vidíte na „jarní fotografii“.

Proč to pan starosta dělá? Zápis Komise Rady hl. města Prahy pro změnu ÚP hl. města Prahy ze dne 23. 1. 2015 hovoří jasně: „Jedná se o stávající cestu v ploše ZMK (zeleň městská krajinná), která má v severní části podél zástavby charakter ulice a ve zbývající se jedná o polní cestu. Komunikace umožní další zástavbu, která je podle platného územního plánu možná.“ Na poli na východ od Beranovky, mezi ZŠ a Novými Chabry, je totiž v tuto chvíli dle platného ÚP zástavba možná. Většinovým vlastníkem je rodina předsedy Komise stavební a dopravní Josefa Malého. Pro výstavbu jakéhokoli developerského záměru je pro tyto pozemky alfou a omegou příjezdová cesta. Bez příjezdové cesty na místě Beranovky je zástavba na tomto poli těžko myslitelná.

Celá situace naznačuje, že starosta Miroslav Malina možná není ohledně důvodů podpory změny územního plánu k občanům upřímný. Starosta obce vytrvale popírá pravý důvod pro výstavbu dvouproudové silnice v místě stávající polní cesty V Kratinách a střídavě uvádí nejrůznější nepravdivé důvody. V Chaberském zpravodaji z března 2018 nám například pan starosta sděluje, že cílem žádosti o změnu územního plánu na Beranovce je snaha, aby územní plán odpovídal skutečnosti, tj. současnému stavu zapsanému v katastru nemovitostí. V katastru nemovitostí je údajně uvedeno, že jde o komunikaci. Tímto starosta odůvodňuje výstavbu asfaltové silnice, kterou chaberští občané nepotřebují, naopak proti ní protestují. Nahlédnutím do katastru na dotčené parcely lze však zjistit, že tvrzení pana starosty je poněkud zkreslené. Kromě orné půdy na některých parcelách lze nalézt na parcele procházející Beranovkou jako způsob využití tohoto pozemku termín „ostatní komunikace“, takže tady pan starosta vypustil to velmi důležité slovo „ostatní“.  „Ostatní komunikace“ je pozemek, na kterém je místní nebo účelová komunikace (včetně zpevněné lesní komunikace) a její součásti (Zákon o pozemních komunikacích 13/1997 Sb., § 6 a 7 zákona č. 13/1997 Sb.). Účelové komunikace tvoří z hlediska dopravního významu nejnižší kategorii pozemních komunikací. Účelová komunikace nemusí být nutně stavbou podle stavebního zákona. Může jít o pouhé koleje vyjeté v trávě nebo zpevněné místy kamením či sutí. Často jde jen o polní nebo lesní cestu. Z předchozího výkladu je zřejmé, že zápis v katastru nemovitostí „ostatní komunikace“ plně odpovídá realitě (jde o účelovou komunikaci ve smyslu Zákona o pozemních komunikacích 13/1997 Sb.). Například Wikipedia definuje účelovou komunikaci takto: Účelová komunikace je v České republice podle § 7 Zákona o pozemních komunikacích (13/1997 Sb.) označení pro kategorii pozemních komunikací, které slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.

Není tedy rozhodně třeba napravovat návrhem změny územního plánu „chybně vytvořený nesoulad s katastrem“, jak tvrdí pan starosta, žádný nesoulad tu totiž není. Jde pouze o matení občanů a výmluvy pana starosty při prosazování změny ÚP označované při projednávání na MHMP jako Z2844. Pan starosta možná jen nechce vyslovit pravý důvod pro tuto změnu, tedy rychlé umožnění další výstavby, jak je zřejmé ze zápisu z jednání MHMP o změně Z2844, o kterou požádalo vedení naší MČ již v roce 2011. Samozřejmě bez vědomí a diskuze s občany.

Místní pamětníci vědí, že spodní část Beranovky (napojení do ulice V Kratinách) funkci klasické silnice neplnila nikdy. Tato cesta byla opravdu ještě přibližně do roku 2004 průjezdná. Nikoliv pro klasickou dopravu, ale sem tam se po ní prý prohnalo nějaké terénní auto nebo motorka. Pamětníci dále tvrdí, že panel, který zdejší provoz ukončil úplně, tam prý nechal přivézt (bez jakýchkoliv povolení) přibližně před 14 lety jeden z obyvatel přilehlé ulice,  protože mu i tento minimální provoz vadil. Někteří radní a zastupitelé (včetně bývalého místostarosty a předsedy stavební komise) se tak do dnes údajně domnívali, že cesta je průjezdná, protože buď na panel zapomněli, nebo o něm za ty roky ani nevědí.

Zdá se, že po dobrém to nepůjde, a tak se někdo 16. 3. 2018 rozhodl změnit strategii. Panel, který blokuje průjezd, nechal 16. 3. 2018 zasypat velkou hromadou štěrku, kterou nahrnul tak, aby se dal (byť jen teoreticky) přejet autem. Místní občané si mysleli, že hromadu štěrku objednalo vedení obce, aby dokázalo v návaznosti na diskusi na posledním jednání zastupitelstva, že ulice je stále průjezdná.

V následujících dnech se ale situace obrací. Hromada štěrku je odhrnuta na přilehlou mez, místo označeno dopravními značkami a v pátek 23. 3. 2018 dokonce vedení městské části informuje občany, že podává trestní oznámení na neznámého pachatele pravděpodobně kvůli zavezení cesty hromadou štěrku. Tato informace se objevila i na facebookovém profilu starostovy Volby pro Chabry.

Pokud máte nějaké další informace o této kauze, prosíme, napište je do komentářů nebo na náš email info@18400.cz, a hlavně sdílejte tyto zprávy s občany, které zajímá, co se v Dolních Chabrech bude dále dít. Situace začíná být totiž velmi nepřehledná a následky mohou být nevratné.

11 reakcí na “Kratiny přeměníme na silnici, ať to stojí, co to stojí, vzkazuje starosta občanům. Ti nesouhlasí. Už padlo první trestní oznámení.”

  1. Jsme v Chabrech krátce. Od začátku sleduji sebestředné a pro obec destruktivní praktiky vedení radnice, kterých byly za dva roky desítky, však toto dílko ďáblovo považuji za prozatím nejhloupější. Ale nerad bych polemizoval ostatní „kousky“. Třeba jsem jen zapomněl. Je to typická lidská vlastnost.

  2. Pan starosta má nadání ve fabulaci a je mistrem v používání eufemismů. O zaasfaltování této polní cesty, která jak se trefně v článku píše není již dlouhou dobu průjezdná, píše v Chaberském zpravodaji a i v jiných svých vyjádřeních jako o „obnově historické komunikace V Kratinách. Když jsem se ho v minulém roce dotazoval, jaký by měl být tedy charakter té obnovy a s jakým počítá povrchem, když vždy šlo a i nyní se jedná o polní cestu. Dostalo se mi přednášky z historie, jak šlo vždy o významnou dopravní tepnu, kudy chodili naši předci do školy a kudy se jezdilo do továrny a po znárodnění do strojní a traktorové stanice a povrch si komunikace v současnosti zaslouží takový jaký bude mít v současnosti význam. Tedy až mezi řádky si domyslíme, že jde jednoznačně o plán na výstavbu asfaltové cesty. Toto se ale dozvídáme až o několik měsíců později, kdy starosta nechává v dalším Chaberském zpravodaji zveřejnit visualisaci asfaltové cesty jdoucí alejí po níž kráčí šťastná rodinka. V důvodové zprávě proč se má polní cesta zalévat do asfaltu píše, že jde o zlepšení dopravní obslužnosti okolních nemovitostí. Jak vidíme v článku výše, obyvatelé z okolních domů o takovou obslužnost ani trochu nestojí (viz stať) o panelu na konci cesty. Cesta se bude hodit až budoucím majitelům nemovitostí, kteří si kolem postaví nová obydlí. Aby odvedl pozornost, tak o pár týdnů dále hovoří o rozložení dopravní zátěže. Zase jde o eufemismus. Auta přivede kolem školy na vytíženou Spořickou ulici, odkud pojedou buď podél školy a zpět na Ústeckou ulici nebo přes obec dále do Čimic. Návrh hodný dopravního génia.
    Petici proti změně charakteru cesty odmítne šmahem z důvodu, že přeci každé malé dítě v obci ví, že cesta se nejmenuje Beranovka a opět s navazujícím výletem do historie obce. Přátelé vyzývám tímto pana starostu a zastupitele obce, aby do konce volebního období přestali činit kroky, které nevratným způsobem změní její charakter nebo charakter jejich jednotlivých zákoutí. Pokud tak neučiní je nezbytné využít všechny oprávněné prostředky proti takovým zásahům.
    Srdečně zdravím
    Michal Šotola – náplava chaberská

  3. Tento víkend jsem po Beranovce (budu tuto cestu takhle nadále nazývat, ať se to panu starostovi líbí nebo ne) šel 2x tam a zpátky, potkal jsem několik rodin s malými dětmi, 3 nebo 4 cyklisty a k radosti mého psa také několik dalších pejskařů. Všichni se na sebe usmívali, zdravili se a měli dobrou náladu. Jistě proto, že se dočetli ve Zpravodaji o nádherném projektu revitalizace Beranovky, vždyť po asfaltu to bude mnohem lepší, kočárek nebude dncat, pejskové nebudou mít špinavé pacičky a cyklisti si budou lebedit, jak jsou ty Chabry bohaté, když si mohli dovolit takovou velkorysou cyklostezku. Dobrá nálada se ještě zlepší, až po svedení Beranovky do ulice v Kratinách se tato ulice zahltí auty, které se budou marně dobývat do ulice Spořické a mezi nimi budou hrát děti z Chaberské školy hru na kličkovanou při pokusu stihnout vyučování. Myslím, že Chabry se tak zaslouženě stanou kandidátem na obec roku. Také se domnívám, že v celé republice se nenajde druhá taková obec, která svede již tak hustý provoz přímo před jedinou Základní školu v obci. Starosta se tak po zásluze stane kandidátem na prestižní titul Ropák roku…

  4. Dcera chodí do chaberské školy a pokud vím, Beranovku občas využívají i učitelé, berou tam děti v rámci výuky přírodovědy, pracovních činností, tělocviku apod. Je moc fajn, že takové milé přírodní zákoutí vedle školy je, byla by obrovská škoda, kdyby o něj Chabry přišly… silnic a aut je dost 🙂

  5. Prece kdyz se dalo zabranit navyseni pater v projektu Nove Chabry a dalsi jine obstrukce milionu na ceste od stavaru k Malinovi a Malemu, da se zabranit i stavbe tehle nesmyslne asfaltky! Pri rychlosti dnesnich vydavatelu povolenek takova obstrukce na par mesicu, do voleb, nemuze byt problem. Mimochodem, ekde jsem cetl, ze se tam rodi jedinecny colek beransky a kvete divizna beranka :-). Tak ochranari pustte se do toho!!
    Martin Náplava – jediná pravá náplava s velkým N

  6. Vážení přátelé, díky možnosti přečíst si výše uvedený příspěvek a některé komentáře a také po rozhovoru s rodinou jsem změnil názor. Ostatně i náš pan prezident uvádí, „že jen idiot nemění své názory“.
    Rozhodl jsme se, že budu do roztrhání podporovat návrh našeho pana starosty na obnovení historické komunikace V Kratinách. Plánované stavební úpravy, změna povrchu budou jistě nám všem občanům ku prospěchu – ovšem pouze za jedné podmínky – pokud komunikace zůstane BEZMOTOROVÁ !

  7. Vážení, cítím se tak trochu odpovědná za problémy vzniklé v souvislosti s výstavbou Nové Chabry. Starousedlíci mi tuto výstavbu zazlívají a co říkají novousedlícii nevím, nicméně chci reagovat na problémy kolem Beranovky a tím i na možnost další výstavby v lokalitě za školou. Je jasné, že bez dopravní obslužnosti se na pozemcích určených k zástavbě stavět nedá. Pokud si pamatuji je pozemek o který se jedná možno zastavit smíšenou zástavbou městského typu / pokud se mýlím omlouvám se/. Při výstavbě „Nových Chaber“ /nelíbí se mi ten název/ byl vytvářen tlak ze strany MČ na to, aby byla doprava pokud možno svedena mimo obec. Jednámí se stavebním úřadem Prahy 8 a policií nebyla jednoduchá, fi StarGroup náš požadavek akceptovala, takže bylo schváleno ve stavebním řízení napojení lokality na ulici K Ládví. Zda to bylo realizováno nevím, protože jsem v době výstavby na Radnici už nebyla. Kromě vybudování komunikace bylo nutné lokalitu napojit na kanalizaci a vodovodní řad. Kanalizace je svedena směrem na Kobylisy, vodovodní řad je tuším budován napojením na Ústeckou ulici. Proč to všechno uvádím? Pokud by se budovala obslužná komunikace v Beranovce, bylo by pravděpodobné, že i kanalizace a voda by musely vést tudy. Kapacita čističky v Dolních Chabrech je vyčerpaná, dešťová kanalizace je jen někde. Ale mám za to, že to jsou jen zástupné potíže. Horší je skutečnost, že vybudováním silnice by Beranovka sloužila jako jakýsi okruh, který by sem svedl dopravu z Čimic, Chaber i ze Zdib. A to všechno kolem školy. Přitom je jiné řešení pro to, aby mohla Beranovka dál sloužit jako zeleň a pozemky určené k zástavbě mohly být zastaveny. Chce to jen složitější jednání a ochotu jednat. Vím, že Chabry nikdy nebudou jako bývaly, je to vývoj doby, měli bychom se ale snažit aby byly
    naším domovem. / Usazenin i náplavy. / Jaroslava Plevová.

Napsat komentář