Nová dráha na Letišti Václava Havla: Obavy z hluku a znečištění ovzduší
Dne 25. září 2024 zveřejnil Krajský úřad Středočeského kraje na své úřední desce informaci o zahájení územního řízení týkajícího se výstavby nové paralelní dráhy RWY 06R/24L na Letišti Václava Havla. Tento záměr by významně ovlivnil kvalitu života v blízkém okolí Prahy, včetně městských částí a přilehlých obcí, kvůli očekávanému nárůstu hlukové zátěže a zhoršení životního prostředí. Zároveň chápeme, že rozvoj infrastruktury, včetně letecké dopravy, je klíčovým prvkem, pokud má být Praha moderní metropolí 21. století. Jakýkoli projekt tohoto rozsahu by však měl pečlivě vyvažovat potřebu růstu s nezbytnou ochranou zdraví a kvality života místních obyvatel. Níže shrnujeme hlavní připomínky vznášené proti této plánované stavbě, které si kladou za cíl ochránit zdraví a pohodu obyvatel dotčených oblastí.
1. Zvýšení hlukové zátěže a její dopady na kvalitu života
Jedním z nejzásadnějších argumentů proti stavbě nové dráhy je obava ze zvýšení hlukové zátěže v již nyní hustě obydlených oblastech hlavního města a okolí. Očekávané zvýšení hluku by znamenalo podstatné zhoršení kvality bydlení i zdravotního stavu obyvatel. Zvláště znepokojivé je to pro oblasti, kde již dnes dochází k překročení přípustných hlukových limitů. Nárůst hluku by měl přímé důsledky nejen pro komfort bydlení, ale i pro zdraví, jelikož dlouhodobé vystavení nadměrnému hluku je spojováno se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob a jiných zdravotních problémů.
2. Ohrožení veřejného zdraví a životního prostředí
Kromě hluku se navýšení kapacity letiště projeví i zvýšenou dopravou v okolí, což přinese zhoršení kvality ovzduší. Emise z letecké dopravy a vyšší koncentrace znečišťujících látek v ovzduší jsou spojeny s řadou zdravotních rizik a mohou ovlivnit nejen obyvatele, ale i místní živočichy a chráněné ekosystémy, jako jsou oblasti soustavy Natura 2000. K tomu patří například pražská zoologická zahrada, jejíž blízkost k dotčenému území vzbuzuje otázky ohledně vlivu stavby na pohodu zvířat a ochranu přírodního prostředí.
3. Rozpor s mezinárodními závazky v oblasti ochrany klimatu
Plánovaná stavba paralelní dráhy je rovněž vnímána jako krok zpět ve snahách omezit produkci emisí skleníkových plynů. Česká republika je signatářem Pařížské dohody, která zavazuje ke snižování emisí. Stavba nové dráhy sice zvýší kapacitu letiště a podpoří leteckou dopravu, avšak právě letecká doprava je považována za významný zdroj emisí. To je v přímém rozporu se závazky ČR v oblasti ochrany klimatu.
4. Zastarávání dříve vydaných stanovisek
Pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí se dosud využívá stanovisko Ministerstva životního prostředí z roku 2011, jehož platnost byla prodloužena v roce 2017 a znovu v roce 2024. Vzhledem k tomu, jak staré podklady byly pro tato stanoviska použity, lze pochybovat, že odpovídají současným environmentálním standardům. To vyvolává otázky, zda nové posouzení vlivů na životní prostředí není nezbytné.
5. Kumulativní dopady letecké a silniční dopravy
Jednou z obav obyvatel dotčených obcí je kumulativní dopad nově vzniklého hluku, který by způsobily nejen navýšené lety, ale i blízkost dalších významných dopravních staveb, včetně dálnice D0, která v místě probíhá. Zvýšení hluku a znečištění by mělo významné důsledky na pohodu bydlení a psychickou pohodu místních obyvatel, a proto je žádáno, aby se při plánování důsledně posuzovaly i kumulativní vlivy všech plánovaných staveb v oblasti.
Závěr
Někteří obyvatelé okolních obcí, organizace na ochranu životního prostředí i městské části vyjadřují nesouhlas s navrženou stavbou nové paralelní dráhy na Letišti Václava Havla. Předmětné územní řízení bude pokračovat, a zájemci z řad veřejnosti i místních zastupitelstev mají možnost se řízení aktivně účastnit a podávat další připomínky. Termín pro podání připomínek je 4. 11. 2024.