Plastová palisáda k vyřešení problémů nestačí. S lepším řešením však nikdo nepřichází.
Problematika dopravního rozdělení Nových Chaber na dvě nestejné části se řešila od samého počátku existence tohoto projektu. Hned od počátku, v roce 2009 bylo zřejmé, že dohoda o zajištění dalších přístupů k sídlištnímu areálu s vlastníky okolních pozemků nevyjde a k dispozici tak budou jen dvě příjezdové komunikace: od východu z Kobyliské ulice a od západu z tehdy úzké a rozbité cesty, dnešního západního připojení.
Odhadovaný nárůst dopravy v okolí sídliště byl tehdy stanoven pomocí růstových koeficientů dopravy stanovených ŘSD. Z nich vycházela dopravní studie Nových Chaber z ledna 2008 (zpracovatel společnost ETC) která při dalších fázích výstavby konstatuje nutnost zprovoznění západního připojení, dále přetížení křižovatky Ústecká X K Ládví a nutnost instalace semaforů na ní.
Posudek EIA z roku 2010 pak na základě výsledků modelových výpočtů konstatuje, že v jižním úseku Kobyliské ulice budou naplněny akustické limity hygienických norem již při realizaci 1. fáze výstavby.
Co dál? O omezení výstavby, než bude vyřešeno odpovídající infrastruktura, pochopitelně nechtěl investor ani slyšet. Spolek ZA LEPŠÍ CHABRY se coby účastník řízení vydal cestou aktivního připomínkování a námitek v těch etapách rozhodování, kde to bylo relevantní (EIA, změna ÚP, stavební povolení…)
Nyní kolaudované fáze F a G již patří do 2. fáze výstavby. A posudek EIA z jara 2016 pro tuto fázi zakotvuje coby závazné stanovisko zřízení semaforu na Ústecké ulici. Dalším závazným stanoviskem pak je nutnost rozvést dopravu a to tak, že východním směrem, do Kobyliské ulice, se bude obsluhovat 400 bytů plus komerční areál se školkou. Západním směrem pak zbytek areálu Nových Chaber.
Jako účastníci řízení jsme za spolek ZA LEPŠÍ CHABRY požadovali zřízení dalšího semaforu na křižovatce K Ládví X západní připojení, kde je velmi obtížné odbočení vlevo směrem k Bauhausu.
Co se baliset týče, poukazovali jsme na možné negativní dopady rozdělení dopravy východním a západním směrem a přehrazení ulice K Beranovu: Nepřirozené rozdělení Nových Chaber, následná odloučenost západní části areálu, nespokojenost residentů, tlak na zprůjezdnění Kratin (tzv. Beranovky) a tím vyvedení dopravy před základní školu. Bohužel, tyto námitky nebyly vzaty v potaz.
Na druhou stranu je na obhajobu baliset nutno zmínit obrovské množství dopravy, který rozsáhlý areál Nových Chaber generuje a která převyšuje i hodnoty uváděné v modelových výpočtech. Vše je složitější o to, že po desetiletí odkladu se řeší i úpravy dopravního režimu v oblasti ulic Kobyliská a Na Pěšině, rovněž ovlivněným výstavbou v Beranova a dalších projektů v okolí.
Tento nástin je jen stručný souhrn toho, kde se vzaly balisety uprostřed hlavní tepny Nových Chaber a že toto opatření není věcí posledních měsíců. O umístění balisetů (původně se uvažovalo o betonových cityblocích) de facto rozhodly již zmiňované první výpočty vlivů a intenzit dopravy. Jejich umístění je součástí závazného stanoviska, které posvětily činné orgány včetně Policie ČR, hasičů, odboru dopravy MČ Praha 8, se kterým souhlasil i developer a má posvěcení od chaberské RMČ z ledna 2016.
Nejsou tedy „dílem“ aktivistů, výsledkem referenda a ani paní starostka Šilhová Šafránková není s tímto opatřením rozhodně v souladu a dost nespravedlivě se jí přičítá „vina“ za jejich instalaci, kterou však nemohla v současné fázi ovlivnit.
Vše má nějaké řešení. Pokud by se ukázalo jako nezbytné s palisádou hýbat či ji rušit, bude nezbytné všechny dotčené orgány, které vydalo stanovisko, informovat. Problematika odříznutí části sídliště nám není lhostejná, budeme hledat cestu, jak změkčit dopady. Třeba tím, že se budeme snažit zajistit více zeleně v nových fázích sídliště, nepřipustit jakékoliv navýšení výstavby, zajistit prostupnost areálu pro pěší, odvést staveništní dopravu z plánované výstavby co nejdále od Kratin a obytných částí.