Proč městské části a obce nesouhlasí s navrženým řešením dálnice D0 neboli pražského okruhu (1. díl)

Výstavba Dálnice D0 (dříve též nazývanou Pražský okruh), konkrétně úseků D0 518 a 519 mezi Suchdolem a Březiněvsí, se stala jedním z nejdiskutovanějších infrastrukturních projektů v hlavním městě. Tento projekt má být součástí klíčové dopravní tepny, která by měla odvést tranzitní dopravu mimo centrum Prahy a zlepšit plynulost silničního provozu. Navržené řešení však narazilo na výrazný odpor některých městských částí, zejména Dolních Chaber, Suchdola, Nebušic a Zdib. Tyto oblasti se obávají, že současná podoba projektu přinese více škody než užitku.

V době, kdy zpracováváme připomínky k projektu dálnice, jsme pro vás připravili tento třídílný článek, ve kterém se pokusíme přehledně a srozumitelně shrnout, o co městským částem  a obcím a jejich obyvatelům především jde. Naším cílem je přiblížit vám klíčové problémy navrhovaného řešení a představit konkrétní požadavky, které by pomohly minimalizovat jeho negativní dopady.

Co je v plánu?

Dálnice D0 má propojit severozápadní a severovýchodní části města, přičemž úseky D0 518 a 519 mají zahrnovat mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Čimice a Ústecká, mostní konstrukce přes Vltavu a Drahaňské údolí, a přivaděče na hlavní dopravní tahy. Podle současného návrhu má být část trasy vedena tunelem, zatímco jiné úseky zůstanou povrchové.

Tento koncept však vyvolal vážné obavy, že by projekt mohl mít devastující dopad na přírodu, historicky cenné oblasti a kvalitu života místních obyvatel. Na základě těchto obav městské části a obec Zdiby zaslaly své námitky a konkrétní požadavky na změny.

Zničení přírodních a historických lokalit
Navrhovaná trasa by procházela několika ekologicky a kulturně významnými územími, včetně Drahaňského údolí a dalších přírodních biotopů. Tyto lokality jsou nejen domovem řady chráněných druhů zvířat a rostlin, ale také místem, kde si obyvatelé užívají přírodu. Jakékoli narušení této oblasti by vedlo k nevratným škodám.

Zmaření rekreačního potenciálu oblasti
Dolní Chabry a Čimice jsou známé svým rekreačním zázemím, které zahrnuje pěší stezky, cyklostezky a přírodní parky. Výstavba dálnice by omezila přístup k těmto místům a zhoršila celkovou atraktivitu lokality pro volnočasové aktivity.

Nedostatečný přínos pro pražskou dopravu
Podle dopravních studií připojených k dokumentaci EIA nové úseky okruhu nepřinesou zásadní zlepšení dopravy v pražské metropoli. Známý jev dopravní indukce, kdy každá nově vybudovaná silnice přivede i novou dopravu a nabídne do té doby neexistující dopravní spojení. Nově vybudované úseky přivedou další tranzitní ale zejména individuální automobilovou dopravu, což ještě více zatíží okolní dopravní infrastrukturu.

Negativní vliv na kvalitu života
Zvýšená hlučnost, prašnost a světelný smog jsou dalšími obavami, které vyvolávají obavy mezi obyvateli dotčených oblastí. Již samotná výstavba plánovaná po dobu tří let i provoz dálnice výrazně zhorší životní podmínky v těchto lokalitách.

Historický kontext a aktuální stav projektu

Pražský okruh, jehož plánování započalo před několika desetiletími, stále nemá finální podobu. Zpoždění projektu byla způsobena nejen legislativními překážkami, ale také opakovanými požadavky na přepracování návrhů. Současná podoba úseků D0 518 a 519 čelí rozsáhlé kritice ze strany odborné i laické veřejnosti. Městské části i obce se pravidelně zapojují do procesů schvalování a vznášejí námitky, které zdůrazňují potřebu respektovat místní specifika a přírodní hodnoty.

Napsat komentář