V Dolní Chabrech je kvalitní ovzduší, snažme se společně, aby takové zůstalo
Jako řada dalších obyvatel oceňuji na bydlení u nás v Chabrech – krom dobré polohy, snadné dopravy do centra Prahy pomocí MHD, řady možností kulturního a sportovního vyžití a mnoha skvělých sousedů – i kvalitu místního ovzduší.
Téma kvality ovzduší mě zajímá nejen jako občana, ale i profesně. Jako lékař internista a pneumolog jsem ve své každodenní praxi konfrontován s následky znečištění ovzduší na zdraví mých pacientů. Znám dopady zvýšené koncentrace prachových částic, polycyklických aromatických uhlovodíků, oxidů dusíku a přízemního ozónu nejen na zdraví dospělých, ale i dětí, včetně těch dosud nenarozených. Znečištění ovzduší prokazatelně snižuje délku i kvalitu lidského života a vede k významným finančním ztrátám. Význam znečištění ovzduší například na riziko rozvoje průduškového astmatu u dětí byl dlouho podceňován. Mohu potvrdit, že pobyt pacientů s onemocněním dýchacího ústrojí na zdravém vzduchu například na horách nebo u moře dokáže mnohdy více než celé spektrum léčivých přípravků, které může moderní medicína nabídnout. Jednání odborníků a politiků na národní i mezinárodní úrovni vyústilo v řadu doporučení a již schválených legislativních změn. Vliv na kvalitu ovzduší a zdraví obyvatel je nutno brát v potaz při územním plánování a zpracovávání koncepcí dopravní a energetické politiky
Chabry v současnosti těží krom své polohy nad Vltavským údolím také z toho, že vytápění většiny objektů je zajištěno plynem a elektřinou. Velké dopravní stavby (dálnice D8 a její prodloužení v podobě Liberecké ulice a ulice V Holešovičkách) jsou v dostatečné vzdálenosti, a tak hlavní zdroje znečištění představuje, krom zmíněného vytápění, hlavně vlastní residenční a zejména tranzitní doprava (vedená převážně ulicemi Ústeckou a Spořickou v objemu 16 až 18 tisíc vozidel denně). Uplatňují se samozřejmě další vlivy, jako je prašnost ze zemědělské činnosti, přenos znečištění z okolí (doprava, průmyslové podniky ve vzdálenějším okolí, elektrárna Mělník, letecká doprava). Z dostupných dat vyplývá, že na území naší obce nebyly překročeny průměrné roční koncentrace pro benzo(a)pyren, oxidy dusíku, velké prachové částice (PM10) ani jemné prachové části (PM2,5). Zároveň lze pohledem na imisní mapy potvrdit vliv obou zmiňovaných komunikací na znečištění ovzduší v naší obci.
Važme si příznivé situace a pokusme se společně, aby se ji podařilo udržet nebo ještě zlepšit v zájmu nás, našich dětí i dětí našich dětí.
Z uvedeného vyplývá především snaha nenavyšovat v obci dopravní zátěž. Jedná se zejména o tranzitní, ale v menší míře i rezidenční dopravu. Řadou institucí a lobbistických skupin stále prosazovaná „Jižní varianta silničního okruhu kolem Prahy“ by přinesla zřetelné zhoršení stavu. Uváděné zatížení více než 83 000 vozidly denně včetně 15 000 nákladních by vedlo k významnému zvýšení imisí všech hlavních škodlivin. Modelování navíc většinou skutečnou imisní zátěž podhodnocuje. Velké dopravní stavby zpravidla vedou i k budování velkých logistických center (z těch nám nejbližších jde o sklady společnosti Goodman, Mazda a logistické centrum Mercedes Benz). Takové stavby generují další významný nárůst dopravní zátěže s negativními dopady na hluk a znečištění ovzduší. S velkou opatrností je rovněž nutné posuzovat různé nápady na „rozložení dopravní zátěže“. Zkapacitnění tranzitních tras přes obec zákonitě zvýší dopravní zátěž se všemi jejími negativními dopady. Nota bene, má-li navíc jedna ze spojnic vést kolem ZŠ Chabry.
Bez zpracování komplexní dopravní studie v návaznosti na Prahu 8 a obce Středočeského kraje není možno s podobnými návrhy souhlasit.
Zpracováno s využitím materiálu RNDr. Alice Dvorské, PhD. z Platformy za rozumnou dopravu a dalších materiálů (viz odkazy níže).
http://www.europeanlung.org/en/projects-and-research/projects/healthy-lungs-for-life/clean-air/
http://mpp.praha.eu/app/map/atlas-zivotniho-prostredi/cs/imisni-mapy
MUDr. Michal Šotola
Dvořákova 913/7, Praha 8 – Dolní Chabry
sotolovi@gmail.com