Chabeské zastupitelstvo na návrh starostky Kateřiny Šilhové Šafránkové (18400.cz) vyslovilo jednomyslně nesouhlas se změnou územního plánu.

Materiál, který schválilo zastupitelstvo Městské části Praha – Dolní Chabry na svém zasedání 16. 12. 2020, jednomyslně všemi 13 hlasy přítomných zastupitelů, má celkem 12 bodů a konstatuje se v něm:

  1. Předmětem navrhované změny územního plánu ÚPSÚ hl. m. Prahy je doplnění nadřazeného dopravního skeletu o nové propojení Pražského a městského okruhu v severním segmentu města, tzv. Čimickou radiálu.
  2. Městská část dlouhodobě nesouhlasí s trasováním Pražského okruhu v tzv. jižní neboli A-ZUR variantě, Čimická radiála přímo propojuje městský okruh skrz Čimický přivaděč s touto trasou Pražského okruhu.
  3. Navrhované, převážně tunelové propojení, propojující Pelc-Tyrolku s plánovaným úsekem Pražského okruhu by výrazným způsobem negativně zasáhlo do životního prostředí přilehlých oblastí.
  4. Vyústění Čimické radiály a navazujícího Čimického přivaděče je fatální pro rekreační oblast hojně využívanou obyvateli Dolních Chaber, přilehlých Bohnic, Čimic a vystavuje obyvatele Dolních Chaber nepříznivým účinkům tranzitní dopravy.
  5. Obyvatelé Dolních Chaber a Čimic by byli po několik let vystaveni negativním účinkům stavebních prací, které by probíhaly v těsné blízkosti obytné zástavby.
  6. Stoupání tubusu tunelu od Vltavy k Čimicům pod úhlem až čtyř stupňů je velmi rizikové a v městských tunelech jde z bezpečnostních důvodů o nestandardní řešení.
  7. Čimická radiála v kombinaci s jižní variantou Pražského okruhu by nenávratně poškodila životní prostředí a zvýšila zdravotní rizika obyvatel na severu Prahu.
  8. Čimická radiála je v rozporu s klimatickým závazkem hl. m. Prahy, které přijalo zastupitelstvo v červnu 2019 s cílem snížit emise CO2 v hlavním městě o minimálně 45 % do roku 2030 (oproti roku 2010) a dosáhnout nulových emisí CO2 nejpozději do roku 2050.
  9. Výstavba a provoz Čimické radiály spojený s významným nárůstem automobilové dopravy by naopak vedla k obrovskému nárůstu emisí skleníkových plynů a měla by negativní dopady na klima.
  10. Čimická radiála je v rozporu s cíli Programu zlepšování kvality ovzduší
    aglomerace Praha. Realizace Čimické radiály a jižní varianty Pražského okruhu budou mít za následek obrovský nárůst dopravy s negativními dopady na ovzduší, zejména na severu Prahy.
  11. Čimická radiála je nekoncepční, škodlivá a extrémně nákladná stavba, která je navíc v rozporu se Zásadami územního rozvoje, Politikou územního rozvoje a strategickými dokumenty (PUMPO, PZKO, Strategickým rámcem, klimatickými závazky atd.).
  12. Prioritou by mělo být zahloubení stávající ulice v Holešovičkách, rozvoj veřejné hromadné dopravy, podpora aktivní mobility a snižování potřeb po mobilitě vhodným územním plánováním (město krátkých vzdáleností, práce z domova, zlepšování občanské vybavenosti a tvorba pracovních příležitostí ve středočeských obcích, atd.).

Z výše uvedeného textu je zřejmé, že Městská část Praha – Dolní Chabry nesouhlasí s podnětem městské části Praha 8 na změnu územního plánu zkráceným postupem a je proti tomu, aby se v ůzemním plánu objevil prvek, který by v budoucnu umožnil podtunelovat prakticky celé sídliště Kobylisy dálničním tunelem se čtyřmi pruhy.

Více o problematice Čimické radiály je možné se dozvědět napřiklad na stránkách senátora za Prahu 8 pana Lukáše Wagenknechta (https://lukaswagenknecht.cz/cimicka-radiala-desetitisice-aut-do-obytne-zastavby/) nebo přímo na stránkách spolku www.holesovickyprolidi.cz.

Mapa plánované stavby pod sídlištěm Kobylisy vč. grafů předpokládaných intenzit dopravy.

Napsat komentář