Paralelní dráha ruzyňského letiště

Na čtvrtečním jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy zastupitelé po tří hodinové diskusi nakonec podpořili návrh změny územního plánu 1. náměstka primátora Petra Hlaváčka (TOP 09), kterým překonali nesouhlasné stanovisko rady hlavního města a deklarovali souhlas se záměrem rozšíření Letiště Václava Havla v Praze. Praha se tak bohužel rozhodla jít opačným směrem než jiné evropské metropole.

Návrh změny územního plánu, která v územním plánu Prahy zakotví koridor paralelní dráhy, prošel díky jedinému hlasu (v součtu 33) v její prospěch při spojení hlasů TOP 09, ODS a ANO. TOP 09 hlasovala proti stávající koalici ve vedení města.

Na podporu svého návrhu rozdal radní Hlaváček všem zastupitelům graficky velmi působivě zpracovanou brožuru o ekonomických, ekologických a bezpečnostních výhodách vzniku paralelní přistávací a vzletové dráhy. Výhodami má být zkrácení čekání letadel ve vzduchu nad Prahou, lepší řízení a usměrnění letového provozu, uvolnění atraktivních časů zejména pro byznysové lety a kongresovou turistiku a úplné vypínaní letiště v čase 0:00 až 5:30 hod. Má jít o cílové letiště pro obyvatele Česka nikoli o evropský hub. Poloha letiště je dle dokumentu vůči centru města z hlediska hluku ve srovnání s ostatními českými městy i s Londýnem velmi výhodná. (Pro zajímavost. Odvolací soud Spojeného království na začátku roku zamítl plány na zbudování třetí ranveje na londýnském letišti Heathrow. Soud uvedl, že vládní plán pro rozšíření letiště není v souladu se zákonem, neboť by porušil ekologické závazky Velké Británie. Ranvej by přinesla ekologickou zátěž a navýšila uhlíkovou stopu).

Odpůrci stavby naopak ve čtvrtek argumentovali zejména ekologickými dopady, turistickým ruchem v metropoli, Prahou coby pouze přestupní stanicí pro lety z Asie a zhoršením kvality života obyvatel města.

Součástí přijatého usnesení jsou podmínky. Například urychlená stavba železnice na letiště, aktualizace podkladů pro rozhodnutí, když například posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA vychází z dat z roku 2005 a plán stavby je starý 50 let a zrušení nočního provozu po dostavbě nové ranveje. Světlým bodem je i podpora nočních vlakových spojení mezi evropskými městy, pro kterou se rozhodla většina západních evropských metropolí právě jako pro ekologičtější alternativu letecké dopravy.

Více emisí více hluku

Negativně se návrhu změny územního plánu naopak vyjádřili zástupci veřejnosti, starostové Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU) a Akademie věd, senátor Marek Hilšer reprezentující sdružení pražských senátorů, organizátoři petice proti stavbě se zhruba 1200 podpisy či ředitel pražské zoo Miroslav Bobek. Argumentovali přiblížením dráhy k obytné zástavbě, zvýšením hluku, zvýšením emisí, nebo nedostatečným dopravním napojením letiště.

V diskusi vystoupil i ředitel letiště Václav Řehoř a dodal, že letiště tu není jen pro Prahu, ale pro celou republiku a negativní dopad nové dráhy se skutečně projeví v Lysolajích, ke kterým se dráha přiblíží, a v kampusu ČZU v Suchdole. Situace se tak podle něj zhorší pro několik tisíc lidí, zatímco zrušením nynější příčné ranveje přestanou letadla přelétávat nad městem, kde to nyní zasahuje až statisíce lidí (pozn.: tato příčná dráha se nyní využívá jen minimálně, a to při opravě hlavní runwaye nebo při specifické metrologické situaci, jak udává i materiál radního Hlaváčka). Zatímco v případě vzniku paralelní dráhy je letiště připraveno rušit noční noční lety, v případě její neexistence, je bude nutné naopak posílit.

Letiště Praha plánuje na příštích 30 let investice přibližně za 55 miliard korun. Vedle výstavby nové ranveje chce za 16 miliard korun rozšířit druhý terminál, který nyní slouží pro lety do zemí schengenského prostoru. Hotovo by mělo být do roku 2028.

Letiště již zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě druhé dráhy. To je přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezoval koridor pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto.

Napsat komentář