Veřejné projednání EIA k výstavbě dálničního průtahu na severu Prahy potvdilo velké obavy občanů
Veřejné projednání k hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) pro záměr výstavby úseků D0 518 a 519 proběhlo 6. listopadu 2023 v Kongresovém centru Praha. Jednání bylo zahájeno v 15:00 hodin a po téměř 10 hodinách intenzivní diskuse skončilo hluboko v noci následujícího dne. Přes dlouhou dobu a pozdní hodinu se ho zúčastnilo více než sto občanů, kteří vytrvali přes večer až do pozdních nočních hodin.
Ing. Kateřina Pekárková z Ministerstva životního prostředí (MŽP), která jednání řídila, představila na úvod třináct účastníků na pódiu, zahrnující zástupce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Ministerstva dopravy (MD) a expertní týmy, které se podílejí na zpracování dokumentace. Velkým negativním překvapením bylo, že projednání stavby za velké desítky miliard korun, která vede přes Prahu a prakticky nijak nezlepší dopravní situaci v hlavním městě Praze, nebyl přítomen ani jeden zástupce magistrátu hlavního města. Stalo se tak přesto, že náměstek pro dopravu a bývalý primátor hlavního města Zdeněk Hřib se opakovaně vyjadřuje velmi kriticky k falešné myšlence, že by pražský okruh měl pomoci dopravě v Praze. „Naprostá většina dopravy v Praze není tranzitní, ale cílová. S tím žádný okruh nepomůže. Bohužel vůbec žádný okruh neumí změnit dopravu cílovou na dopravu tranzitní,“ nechal se slyšet náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib například v nedávném článku pro Seznam Zprávy (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-zpoplatneni-vjezdu-do-centra-prahy-hrib-popsal-kdo-se-placeni-vyhne-239496).
Záměr výstavby dálničního průtahu byl představen zástupci ŘSD, následováno hodnocením vlivů na životní prostředí a prezentací zpracovatele oponentního posudku. Hlasitý potlesk přítomných občanů sklízely především starostky MČ Praha-Dolní Chabry a obce Zdiby, které přednesly rozsáhlé argumenty proti stavbě.
Fotografie připravovaného projektu, které najdete například na Facebooku nebo v oficiálních materiálech ŘSD, poskytující kritický pohled na výstavbu, která má procházet hustě osídlenými oblastmi a chráněnými územími, včetně Evropsky významné přírodní lokality kaňonu Vltavy u Sedlce. Výrazným bodem projednávání byla absence zástupců hlavního města Prahy a MČ Praha 8, přestože záměr má na tyto oblasti značný negativní dopad.
Diskuze, která následovala po prezentacích, odhalila široké spektrum názorů, od ostré kritiky po podporu dálničního průtahu. Odborníci i veřejnost poukazovali na problémy spojené s emisemi, hlukem a nedostatečnou možností kompenzace škodlivých vlivů. Dokumentace EIA bude nyní několik měsíců předmětem dalšího zkoumání zpracovatelem oponentního posudku, po kterém bude Ministerstvo životního prostředí mít 30 dní na vydání svého závazného stanoviska.
Veřejné projednání tak otevřelo prostor pro obavy občanů a ukázalo na nutnost důkladného zvážení všech dopadů záměru na životní prostředí a kvalitu života v dotčených oblastech.