Velká debata o tramvaji Kobylisy – Zdiby trvala přes dvě hodiny a zaznělo zde mnoho zajímavých informací, kdy vyjede první vůz?

Příprava výstavby tramvajové trati přes Dolní Chabry jde do finále, očekáváme 8 nových zastávek, terminál pro 834 automobilů, 5190 metrů kolejí (v každém směru), ale také úplné zrušení autobusové dopravy na Ústecké a omezení individuální automobilové dopravy na „nové“ Ústecké pouze na jeden jízdní pruh v každém směru.

Debaty se zúčastnilo několik desítek občanů, někteří osobně v sále chaberské radnice, ale mnoho jich sledovalo přenos na facebookovém profilu městské části. S dovolením sdílíme celý záznam i na našich stránkách, aby i ti, kteří nezaznamenali, že se debata konala, měli možnost se k důležitým informacím dostat alespoň ze záznamu.

Předně je nutné říci, že celá debata se vedla ve velmi konstruktivním duchu, řešila se fakta a emocí v sále bylo jen minimum, což není v rámci podobných debat obvyklé. Většina negativních komentářů vycházela ze dvou okruhů obav.

  1. Občané především na Ústecké se obávají, že nové dopravní uspořádání jejich ulice s tramvajovým pásem jim přinese více hluku a dopravy pod okna jejich domů.
  2. Občané především dolní části Dolních Chaber se obávají, že zavedením tramvajové dopravy se výrazně zlepší dopravní obslužnost horní části obce, ale dojde zároveň je zhoršení obslužnosti obyvatel jejich části.

Debatu uvedl místostarosta Stanislav Vyšín, který prací na projektu za Dolní Chabry strávil nejvíce času a je tedy přirozeně hlavním moderátorem diskuse mezi občany, radnicí, investorem (Dopravním podnik hl. města Prahy) a projektanty (v čele s firmou Metroprojekt).

Na jednání se probírala následující témata, pokud máte zájem o detail, poslechněte si přiložené video.

  • Prezentace stavby – Jak budou široké jízdní pruhy, jak se bude odbočovat, jak budou vypadat zastávky, jak bude zabezpečena bezpečnost občanů.
  • Cyklistika – Hlavní cyklostezky budou přemístěny z prostoru Ústecké do okolních ulic, na Ústecké zůstane zachován pruh pro automobily a možnost parkování podél.
  • Zastávky – V Dolních Chabrech budou celkem 4 zastávky, všechny při Ústecké ulici, první (ve směru od Prahy) bude Dopraváků v místě dnešní odbočky do Nových Chaber, druhou zastávkou bude Pod křížem na křížení ulice stejného jména s Ústeckou, třetí zastávka Osecká bude na novém mostě přes Spořickou a bude řešena jako přčstupní na autobusy, které budou stavět pod novým mostem vedle obchodního domu Billa, poslední čtvrtá zastávka bude Měděnecké při výjezdu z Dolních Chaber směrem na Zdiby, v prostoru budovaného nového vjezdu do plánovaného golfového hřiště.
  • Zlepšení rychlosti dopravy – Jedním z hlavních argumentů investora je zrychlení dopravní obslužnosti, kterého bude dosaženo oddělením automobilového jízdního pruhu od tramvajového pásu. Podobně jako dnes například v ulici Zenklova (mezi Stírkou a Bulovkou) nebo v ulici Sokolovské (mezi Balabenkou a Vysočanskou). V místech kde ráno a odpoledne ve špičce stojí auta, tramvaje pojedou.
  • Kapacita novych tramvají – Očekává se, že na nové trati budou jezdit různé typy tramvají a to včetně těch velkokapacitních, které dokažou přepravit až 180 osob v jedné soupravě.
  • Intervaly – Dle předběžného plánu společnosti ROPID, která organizuje dopravu a sestavuje jízdní řády, bude ve špičce jezdit tramvaj každé 4 minuty, mimo špičku každých 10 minut. Všechny spoje budou směřovat k metru Kobylisy, poté každá lichá tramvaj pojede do Libně směrem na Palmovku a každá sudá do Holešovic Trojskou ulicí k Vltavě.
  • Trolejbusy – Na jednání zazněla opětovně myšlenka, zda by nebylo lepší pracovat místo tramvají s trolejbusy. Odborníky bylo vysvětleno, že trolejbus je varianta ekonomičtější pro krátkodobé vyřešení situce (například trasa na pražské letiště, než bude vlak), ale varianta, která ma mnoho nevýhod pro uživatele.
  • Autobusy a přestupy – Velkým tématem chaberských občanů, kteří jsou zvyklí na stávající model kombinace tří autobusů 162, 169 a 202, jsou přestupy. Jelikož po Ústecké po výstavbě tramvaje nebudou již žádné autobusy jezdit, došlo se k rozhodnutí, že přímé napojení z dolní části Chaber, kde to občané mají daleko na Ústeckou, na metro Kobylisy bude řeseno přímou linkou přes Čimice (ulicí K Ládví). Tato trasa bude pouze o 5 minut delší než stávající cesta do Kobylis a bude určena pro občany, kteří nechtějí přestupovat na rychlejší tramvajovou dopravu (například z důvodů snížené mobility).
  • Tramvajovy pás – Dalším velkým tématem je tramvajový pás, ten bude otevřený (tedy žádné panely nebo asfalt) ale bude osazen suchomilnymi rostlinami, které nepotřebují speciální závlahový systém, ale zároveň jsou dobré z akustického hlediska.
  • Přechody pro chodce – Důležitou otázkou je bezpečnost na budoucí Ústecké, především pro děti a staré lidi. Na ulici by mělo být celkem 8 přechodů pro chodce, které budou vybudovány s maximálním ohledem na bezpečnost a dobrá zpráva je, že chodci budou vždy překonávat jen jeden automobilový pruh v každém směru. Aktuálně v některých místech (například ulice Pod Křížem) musí chodci překonávat dva pruhy v každém směru, což je s ohledem na rychlejedoucí vozidla velmi rizikové.
  • Harmonogram přípravy a výstavby – Jak bylo zmíněno, projekt má kladné stanovisku EIA (vliv na životní prostředí), momentálně se finalizují materiály pro územní rozhodnutí (umístění stavby do prostoru), poté bude následovat žádost o stavební povolení a vytendrování generálního dodavatele. Pokud vše půjdě dobře, výstavba by měla začít v roce 2027 a do provozu by mohla být linka uvedena na konci roku 2028.

Napsat komentář