Radka Mlynárová představuje budoucnost a vize školství v Dolních Chabrech.

Ráda bych se s vámi podělila o svůj pohled na současné školství v Dolních Chabrech a jeho možné směrování a možnosti rozvoje v budoucích letech. Uvítám vaše názory, zkušenosti, zpětnou vazbu.

Jsem životní optimista, spolupráce se školkami i školou byla vždy výborná. Věřím, že může být ještě lepší a výsledky efektivnější – blížící se moderní škole budoucnosti. Tu si představuji jako školu otevřenou názorům rodičů, vnímající nové trendy ve vzdělávání dětí. Zaměřit se musíme na kritické myšlení, práci s daty, angličtinu a emoční inteligenci. Naše děti pak budou schopny v životě obhájit své názory, čelit životním výzvám a ještě se jej užívat.

Ať už z našich dětí budou lékaři, programátoři nebo výborní pekaři chleba, je jasné, že škola má nenahraditelnou roli sociální, kterou např. domácí učení nenahradí. Věřím, že pokud se budeme dívat tímto směrem a budeme konstruktivně diskutovat, máme budoucnost ve svých rukou.

Nedostatečná kapacita

Nejakutnějším problémem, který trápí hodně chaberských mladých rodin, je nedostatečná kapacita školek a základní školy. Dojíždění do okolí je nepříjemné pro rodiče i pro děti. Méně viditelným dopadem, zejména u nově nastěhovaných rodin, je horší začlenění dětí i rodičů do chaberské komunity – což je škoda pro obě strany.

Na základě demografických údajů a plánů výstavby chceme predikovat počty dětí do mateřské a základní školy v krátkodobém i dlouhodobém výhledu. Každý nový občan Dolních Chaber by měl mít možnost navštěvovat školu v místě bydliště. Budeme klást požadavky na developery v oblasti sociální (nejen inženýrské sítě, ale i školy, domov důchodců, obchody, parky).

Nebudeme však čekat jen na příspěvky od developerů, budeme žádat o spolupráci a dotace z Magistrátu hlavního města Prahy, Ministerstva školství a tělovýchovy, Evropských fondů a Ministerstva pro místní rozvoj.

Můj přínos: na státních úřadech jsme vedla projekty dotované z evropských fondů, s výše uvedenými ministerstvy jsem již v kontaktu a mám informace o konkrétních dotačních titulech. Chci navázat také na zkušenosti paní Nigrinové, díky které také stojí nová radnice a Chaberský dvůr.

Kvalita vzdělávání

Na základě diskuzí s mnohými rodiči z Dolních Chaber vím, jak důležitá je pro ně kvalita výuky jejich dětí, a to i na základní škole nebo dokonce ve školce. Žáci naší základní školy dosahují nadprůměrných výsledků v celostátním srovnání, ale je potřeba vnímat změny, kterými školství prochází.

Je důležité více se věnovat rozvoji nejenom studentů se specifickými poruchami učení a chování, ale dát také stejný prostor nadprůměrným a nadaným dětem. Uvádí se, že nadaných dětí jsou 2 – 3 %. Odborníci, kteří se zabývají dlouhodobým výzkumem nadání, však došli k závěru, že kdyby měly všechny děti šanci na úplný rozvoj svých schopností, dokázalo by 20 – 25 % z nich vyniknout v některé z oblastí lidské činnosti. Nejde jen o oblast intelektu, ale i umění, tvořivost, pohybové a sociální dovednosti.

Řešením je následovat doporučení a podporu MŠMT (které tuto oblast definuje a zařazuje do stejné kategorie, jako je podpora dětí se specifickými poruchami – stejný dotační titul), jako i dalších organizací v této oblasti – např. SCIO, Společnost pro nadání a talent.

Související oblastí je také rozvoj zájmových aktivit v rámci školy – nejen externí společnosti, ale také větší podpora kroužků vedených místními učiteli. Řešením je motivovat učitele k těmto kroužkům (orchestr, judo, divadlo).

Můj přínos: o tuto oblast se zajímám. Spolupracuji s poradnami a odborníky včetně paní Vondrákové, která řídí Společnost pro nadání a talent. Ta mi osobně potvrdila, že chaberská škola byla v minulosti dokonce na seznamu pražských škol, které programy pro nadané děti nabízely. Navíc znám praxi jiných škol, které s talenty pracují.

Prohloubení a zintenzivnění spolupráce  obec – škola – rodiče

Diskuze a komunikace mezi obcí jako zřizovatelem, školou a rodiči je důležitým předpokladem k tomu, aby byli rodiče spokojeni se službami, které škola poskytuje. Ne vše může být ideální, ale je důležité o problémech mluvit a najít vhodnou cestu k řešení.

Ráda bych prosadila:

  • změnu pravidel setkávání zástupců obce, školy a rodičů – ve školní radě více zástupců rodičů
  • větší transparentnost – o vzdělávacích plánech, výsledcích vzdělávání i o hospodaření školy
  • zvýšení zájmu a podpory vedení obce na fungování školství – např. o dotace může žádat jen zřizovatel, ne škola samotná

Můj přínos: pomoc s organizací setkávání, zajištění větší podpory obce a zajištění konzultací a odborných informací.


Jsem máma dvou školáků, mé děti chodily do mateřské školky na Bíleneckém náměstí, stejně tak 1. stupeň do Základní školy Spořická. Deset let jsem byla v dennodenním kontaktu se školou, několik let jsem vedla Spolek přátel chaberské školy. Zde jsem také potkala téměř polovinu členů 18400.cz – rodiče dětí a zástupce tříd v SPCHŠ. Společně jsme vymýšleli akce školy i pro školu, v hezké spolupráci s paní ředitelkou Chaloupeckou. Zdejší SPCHŠ bylo a doufám, že i je, jedno z nejlépe fungujících školních sdružení, která v okolí znám (a můžu porovnat).

Vystudovala jsem obor německý jazyk – historie, se státnicemi z pedagogiky a psychologie, takže můžu učit na střední škole. Téměř 20 let pracuji v oblasti vzdělávání: pracovala jsem pro banky, státní úřady včetně NKÚ, nyní mám menší jazykovou školu, kde učíme angličtinu.

11 reakcí na “Radka Mlynárová představuje budoucnost a vize školství v Dolních Chabrech.”

  1. Dobry den, clanek zajimavy. Ve vasem konceptu mi par veci prebyva a par chybi. Anglicky jazyk jako takovy dnes dulezity je, ale dulezity casem nebude, protoze online tlumocnictvi tu za chvili bude. Vic bych se koncentroval na logicke a technicke mysleni a mene prosazoval praci v kolektivu – abych pravdu rekl, prosazovani zenskeho principu mysleni mi neni blizke. Vyuka bez tvrdych dat, ktere je nutno znat zpameti a vyuka bez tvrdych principu poznani mi neprijde sympaticka. Btw co si predstavujete pod syntenzou informaci? Ale i tak jsem rad za lidi, kteri se zajimaji. Dekuji za clanek.

  2. Vážený pane Kroluppere, děkuji za zpětnou vazbu, vážím si jí. Cizí jazyky beru jako samozřejmost, některé dnešní děti jsou již odkojené angličtinou a překladače nepotřebují. A analýzou k paralýze: čísla, data, metody jsou důležité, vhodné je podle mě rozšířit o syntézu informací, za kterou já vidím využití zkušenosti, nezaujatosti, trpělivosti při hledání a ověření souvislostí se zaměřením na celkový obraz (synerg. přístup). Určitě nejsem proti datům a logice. To beru jako nutný základ, nutnost pro případnou excelenci. Kritické myšlení vítám! Přeji krásný den a těším se na další podněty, Radka Mlynárová

  3. Na základě emailové žádosti zveřejňujeme reakci na článek paní Mgr. Radky Mlynárové:

    Vážení čtenáři, občané Chaber,
    školství je oblast, ve které se již dlouhá léta pohybuji, a tak musím zareagovat na článek paní Mlynárové „Budoucnost a vize školství v Dolních Chabrech“. Některé autorčiny náměty jsou jistě podnětné (přestože často neaktuální), ale jejich realizace spadá především do kompetence ředitelek příslušných škol, které se v problematice školství opravdu velmi dobře orientují.

    Kapacita škol – Nedostatečnou kapacitu chaberských škol řeší městská část již od roku 2010. Na rozdíl od autorky článku usiluje současné vedení městské části celou dobu o to, aby nejen každý nový občan Chaber (míněn jistě žák), ale každý žák bydlící v naší městské části měl možnost navštěvovat školu v místě bydliště. Zatím se to, byť s obtížemi, daří. Zprovoznění nové mateřské školy v Beranově v roce 2017 vyřešilo pro následující období umisťování chaberských předškoláků. Základní škola je větší oříšek. Po náročném dotažení projektové dokumentace a všech potřebných povolení potřebných k realizaci dostavby vyvstal další nemalý problém v podobě získání finančních prostředků. Představy, že peníze lze získat snadno z nejrůznějších grantů, jsou naivní a svědčí o neznalosti prostředí. Navzdory tomu se podařil získat nemalý objem účelových finančních prostředků (53.000.000 Kč) právě ze zdrojů, jako je např. Magistrát hlavního města Prahy. Tyto prostředky nám v tuto chvíli umožňují zahájit výběrové řízení na dodavatele stavby a následně stavbu vlastní. Jak je tedy vidět, nespoléhá současné vedení obce pouze na dary od developerů. Ty jsou ale jistě vítaným příspěvkem. Přesto si neodpustím povzdech nad tím, že pisatelka, jak sama uvádí, má informace o dalších konkrétních dotačních titulech, ale neupozornila na tyto možné zdroje vedení městské části. Možná by to bývalo zahájení dostavby uspíšilo.

    Kvalita vzdělávání na chaberské škole je podle měřitelných parametrů na velmi dobré, často i nadprůměrné úrovni. Svědčí o tom jak výsledky celonárodního testování SCIO, tak úspěšnost žáků školy při přechodu na střední školy. Pokud ve škole jsou nadaní žáci, věnují jim učitelé odpovídající pozornost. Tito žáci však posléze ve velké míře odcházejí na víceletá gymnázia.

    Nové trendy ve školství škola samozřejmě sleduje, a tam, kde je to možné, je uvádí do života. Je to proces evoluční, pozvolný, což ze zkušenosti považuji za nejlepší cestu.

    Kroužky – O rozvoj zájmových aktivit škola pečuje již celé roky. Dětem jsou nabízeny kroužky ve vysokém počtu. Učitelé základní školy kroužky vedou a jsou samozřejmě za svou činnost patřičně odměňováni. Tedy nic, co by bylo nutno teprve zavádět. Je však dobré také vědět, že některé nabízené kroužky škola pro nízký zájem nakonec ani neotevře.

    Komunikace rodičů se školou – Autorka volá po škole otevřené názorům rodičů, sama však dále chválí spolupráci Spolku přátel chaberské školy se školou, což jen dokládá, že otevřenost je již drahnou dobu nastolena. Otevřené komunikaci rodičů se školou dnes nestojí v cestě žádné překážky, a každodenně tedy probíhá.

    Komunikace škol se zřizovatelem je v posledních osmi letech na vynikající úrovni. Zřizovatel vycházel po celou tuto dobu školám vstříc v maximální možné míře, a podařilo se tak realizovat mnoho záměrů (mezi nejvýznamnější patří rekonstrukce topného systému ZŠ, nová sociální zařízení v MŠ, z novějších pak modernizace školního hřiště).

    Transparentnost – Pisatelka rovněž slibuje větší transparentnost (dnes velmi módní pojem), ta však již nyní v zákonných mezích samozřejmě funguje. Škola nejenže žádné zveřejnitelné údaje netají, ona mnohé z nich naopak zveřejňovat přímo musí.
    A k žádostem o dotace? Chaberské školy o různé dotace samostatně žádat mohou a také to dělají, o čemž svědčí mnohá proběhlá rozpočtová opatření.

    Sečteno a podtrženo: Mohl bych o každém bodu napsat více, ale nechci čtenáře udolat podrobnostmi. Rád bych jen, aby věci byly uvedeny na pravou míru. Drtivá většina námětů, které autorka předkládá, se již dávno realizuje. Její článek tak na mne působí jako typické vlamování se do otevřených dveří. Věřím, že autorka můj názor, zkušenosti a zpětnou vazbu uvítá.

    M. C., zastupitel za Volbu pro Chabry (a také zástupce ředitelky chaberské základní školy)

    1. Vážený pane zastupiteli, děkuji za Váš pohled. Mým záměrem bylo dívat se více do budoucnosti, co by šlo udělat navíc – zlepšit, než hodnotit, kdo co udělal nebo neudělal. Pokud tedy pohled do minulosti, tak preferuji úplný, abychom se z něj poučili – v tom Vašem bohužel hodně podstatných věcí chybí.
      Abychom se necyklili, ráda s Vámi proberu osobně mou osobní vizi chaberského školství tuto středu odpoledne na základní škole nebo ve čtvrtek večer v Trumpetě. Dávám přednost osobním disputacím, na jednáních Spolku přátel a rodičů chaberské školy jsem s Vámi neměla možnost se osobně nikdy setkat (a to jsem tam chodila léta).
      Věřím, že naše rychlé a úplné zveřejnění Vašeho příspěvku bude inspirací i pro Chaberský zpravodaj.

      1. Vážený pane Antoníne,
        vůbec nechápu, proč kritizujete zveřejnění odlišného názoru.
        Pan zastupitel nás požádal a obratem jsme zveřejnili jeho příspěvek.
        Občan má právo vidět na těchto stránkách i jiné názory. Rozhodně se nechceme ubírat cestou veřejného Chaberského zpravodaje, který zcela záměrně ignoroval a nepokrytě cenzuroval příspěvky nejen občanů, ale i opozičních zastupitelů.
        Ostatně na těchto webových stránkách můžete najít několik příspěvků na toto téma.
        Hezký den.

        1. Vážený pane Vyšíne,
          pan Antonín nekritizuje zveřejnění odlišného názoru, ale způsob zveřejnění, to jste špatně pochopil.

          Souhlasím s vámi, že občan má právo vidět na vašich stránkách i jiné názory. Tak je zveřejněte rovnocenne jako ty názory vaše. Jako články. Ne jako komentář k týden starému článku. To mohl pan Cutych udělat sám. Tolik k cenzuře a nezávislé informační platformě.

  4. To, že se za pouhých několik hodin pod reakcí pana Cutycha objevily hned čtyři komentáře, svedčí o tom, že čtenost 18400.cz bude asi velmi slušná. Je dobře, že existuje web, na kterém je vůbec možnost otevřeně diskutovat. Doufám, že po volbách to bude možné i v oficiálních médiích (a s vedením radnice). To, co jsem slyšel o průběhu jednání redakční rady Chaberského zpravodaje, mě vyděsilo. Ale je to samozřejmě jen jedna paní povídala. Bohužel paní, kterou znám mnoho let a důvěřuji jí. Hodně zdaru nejen chaberské škole.

    1. Vážený pane Karle,
      paní Vás velmi dobře informovala: cenzura, co a kdy a v jakém rozsahu bude zveřejněno, úpravy autorských článků je na pořádku dne Chaberského zpravodaje. Věřím, že po volbách už toto nebude možné a budeme dostávat nezkreslené informace. V tuhle chvíli je složení redakční rady okleštěné, tvořiví lidé byli vyloučeni nebo odešli raději sami. Bude líp.

Napsat komentář