Interpelace občanů k Pražskému okruhu na zasedání ZHMP

Na 6. zasedání zastupitelstva hl.m. Prahy (25.4.2019) se sešlo více než 30 občanů Dolních Chaber, Čimic, Ďáblic, Suchdola, Lysolají, Horních Počernic i dalších a jejich zástupci interpelovali vedení Prahy ve věci Pražského okruhu. Zároveň byl předán primátorovi dopis spolu s cca 700 podpisy občanů z těchto městských částí. V dopise reagovali občané dopisem – viz příloha, na tiskovou zprávu ze dne 26. února 2019, ve které náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP09) uvedl, že Praha se nebude zabývat alternativní variantou Pražského okruhu.

Poděkování patří všem, kteří dopis pražskému vedení podepsali, zúčastnili se zasedání a zejména panu Karlu Havlíčkovi z Dolních Chaber a panu Vítu Cigánkovi ze Suchdola za přednesené interpelace.

Odpovědi interpelovaných zastupitelů budou zveřejněny zde (nyní ještě nejsou).

Text interpelace pana Ing. Karla Havlíčka z Dolních Chaber:

Vážený pane primátore, vážený pane náměstku pro územní rozvoj, vážení členové rady hlavního města Prahy,

dovolujeme si vás oslovit ve věci Silničního okruhu kolem Prahy. Tato dopravní stavba má celostátní význam a má hlavně zajistit, aby se tranzitní doprava vyhnula městu a chránila Prahu před škodlivými účinky osobní a zejména nákladní automobilové dopravy. Intenzita silniční dopravy se v posledních letech mnohonásobně zvýšila a dopravní předpovědi bohužel očekávají další celkový nárůst.

Velmi nás znepokojila tisková zpráva, kterou 26. února vydal 1. náměstek primátora Petr Hlaváček a ve které je napsáno, že se Praha nebude vůbec zabývat delší variantou silničního okruhu.

Je to pro nás velkým zklamáním, jsme totiž vaši voliči a vkládali jsme do nové magistrátní koalice velkou důvěru a naději. Věřili jsme, že s novým vedením Prahy konečně přijde změna k lepšímu a že se na základě úplných a nezkreslených informací budou dopravní problémy analyzovat, budou se hledat varianty řešení, které se budou transparentně vyhodnocovat a představovat veřejnosti, a teprve po výběru optimální varianty a náležitém zdůvodnění se přistoupí k realizaci dopravní stavby.

Vážený pane náměstku pro územní rozvoj,

ve své tiskové zprávě se odvoláváte na „Pracovní posouzení průchodnosti variant SOKP“. Tento materiál IPRu byl však ostře kritizován nejen veřejností, ale i nezávislými odborníky na územní rozvoj, kteří jej vyhodnotili jako nekvalitní a nedostatečný. Vy sám jste stávající „okruh“ dle ZÚR označil za blbý. To chcete opravdu prosazovat blbý okruh za desítky miliard z našich daní? Nebo jste ochoten přehodnotit svůj postoj a zvážit zadání komplexní nezávislé analýzy za účelem nalezení toho nejlepšího řešení?

Územní plánování je živý proces, reagující na aktuální potřeby města a na nové podmínky. Podle § 5, odst. 6 stavebního zákona č. 183/2006 Sb., „Obce a kraje jsou povinny soustavně sledovat uplatňování územně plánovací dokumentace a vyhodnocovat je podle tohoto zákona. Dojde-li ke změně podmínek, na základě kterých byla územně plánovací dokumentace vydána, jsou povinny pořídit změnu příslušné územně plánovací dokumentace.“ Jak je možné, že v 21. století je prosazována koncepce SOKP z 60. let a není brán ohled na radikální změny, ke kterým od té doby došlo?

Mějte prosím na vědomí, že nebýt hlasů voličů z městských částí na severu Prahy, možná byste ani nesestavili tuto koalici. Vyzýváme vás proto, abyste hájili zájmy občanů Prahy a na základě objektivního komplexního posouzení vybrali to nejlepší řešení s ohledem na dopravní, ekologické a ekonomické parametry, aktuální kontext a budoucí rozvoj Prahy.

Děkuji za pozornost.

Text interpelace pana Víta Cigánka ze Suchdola:

Pražský okruh a rozpor s evropskou legislativou o transevropských dopravních sítích (TEN-T)

Interpelace náměstka pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a předsedy zastupitelské klubu Spojené síly Jiřího Pospíšila

Silniční okruh kolem Prahy (dále SOKP) je součástí IV. multimodálního koridoru Berlín – Istanbul transevropské dopravní sítě. K zásadám rozvoje TEN-T patří především

  • zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu,
  • rychlé spojení velkých aglomerací,
  • obcházení městských oblastí,
  • oddělení městské a tranzitní dopravy.

Podle nařízení č. 1315/2013 čl. 17:
Silnice vysoké kvality uvedené v odst. 1 písm. a)- tedy i SOKP – jsou silnice, které plní důležitou úlohu v dálkové nákladní a osobní dopravě, integrují hlavní městská a hospodářská centra, … a spojují horské, vzdálené, špatně přístupné a okrajové regiony NUTS 2 s centrálními regiony Unie.
Z tohoto paragrafu jasně vyplývá, že SOKP by měl řešit tranzitní dopravní vztahy, např. Hradec Králové – Plzeň nebo Berlín – Vídeň, NIKOLIV však městské jako Suchdol – Bohnice.

Podle článku 30:
Cílem členských států při rozvoji globální sítě v městských uzlech je pokud možno zajistit:
d) bezproblémové propojení infrastruktury globální sítě s infrastrukturou pro regionální a místní dopravu
Je zapotřebí rozlišovat mezi infrastrukturou globální sítě (TEN-T) a infrastrukturou regionální a místní (městské komunikace). SOKP je součástí infrastruktury globální sítě a má sloužit tedy především pro dálkovou/tranzitní dopravu. Pokud však na něj budou kladeny požadavky, aby byl zároveň součástí infrastruktury pro místní dopravu, nebude fungovat tak, jak má. Je zapotřebí zamezit mísení městské a tranzitní dopravy, zejména nákladní za účelem zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu.
e) zmírňování vystavení městských oblastí nepříznivým účinkům tranzitní železniční a silniční dopravy, mimo jiné i prostřednictvím obchvatů městských oblastí;
Obchvaty mají tedy sloužit k odvedení tranzitní dopravy z městských oblastí. SOKP dle ZÚR naopak tranzitní, zejména kamionovou, dopravu do hl. města Prahy přivede.

Vaše strana (TOP09) kandiduje v evropských volbách, přitom (dle tiskové zprávy pana náměstka Hlaváčka) podporujete variantu okruhu, která je evidentně v rozporu s evropskou legislativou. ČR dokonce před lety sklidila od Evropské unie kritiku za prosazování jižní varianty. To ve svém důsledku znamená, že ČR by přišla o miliardy z evropských fondů.

Budete tedy nadále podporovat variantu okruhu, která je v rozporu s evropskou legislativou nebo přehodnotíte váš postoj a necháte posoudit více variant, přičemž jedno z kritérií bude soulad s nařízením 1315/2013 o transevropských dopravních sítích?

Napsat komentář