Vadí vám nadměrný hluk startujících letadel? Především v nočních hodinách nedodržují předepsané koridory.

Stalo se poslední týdny zvykem, že především noční charterové lety startující z Letiště Václava Havla směrem do dovolenkových destinací (Egypt, Turecko, Řecko a podobně) si příliš nelámou hlavu s koridory, kterými by se měly vyhýbat hustě obydleným částem Prahy. Po startu z Ruzyně zamíří hned na jih a přelétávají přímo nad Dolními Chabry, Střížkovem a Prosekem. Obyvatelům těchto oblastí se to nelíbí, stěžují si u úřadu civilního letectví a žádají prošetření a dodržování pravidel.

3 reakce na “Vadí vám nadměrný hluk startujících letadel? Především v nočních hodinách nedodržují předepsané koridory.”

  1. To že vane více východní vítr a tím pádem narostl vzlet tímto směrem jsem také zpozoroval, ale přelety přímo nad Chabry mě vedly k tomu, že jsem napsal přímo na letiště. Odpověď přikládám níže:

    „Oblast Dolních Chaber je dotčena provozem na hlavní RWY 06/24 letiště Praha/Ruzyně. Tuto RWY je možné využívat v obou svých směrech. Pokud je v užívání RWY 24, přes Zdiby se přistává a vzlétá směrem na Jeneč, Unhošť atd. Pokud je v užívání RWY 06, přes Unhošť a Jeneč se přistává a vzlétá směrem na Horoměřice, Zdiby atd. Volba RWY v užívání (v dikci ŘLP) závisí především na meteorologických podmínkách, zejména směru vanutí větru. Platí pravidlo, že se přistává a vzlétá proti směru vanutí větru, aby při relativně nízkých rychlostech v těchto fázích letu byl zajištěn dostatečný vztlak na nosných plochách letadla, který je alfou a omegou bezpečného létání. Z hlediska dlouhodobé statistiky převažoval v uplynulých letech dosud západní vítr a to v ročním poměru cca 80:20 až 70:30 ve prospěch RWY 24 vůči RWY 06. V letošním roce však výrazně vzrostl počet dní, kdy vane severní až východní vítr, a proto zaznamenáváte vzlety v Dolních Chabrech v porovnání s předchozími roky častěji. Letošní poměr RWY 24 vůči RWY 06 činí cca 50:50, což je dosud nevídaná hodnota. V případě bezvětří je v užívání RWY 24, pokud to její technický stav umožňuje. Nutno však podotknout že úplné bezvětří obvykle nepanuje ani v noční době. Podrobné znění pravidel dráhové preference, která vycházejí z mezinárodních leteckých předpisů, jsou uvedena v Postupech pro omezení hluku v letecké informační příručce (AIP ČR) v ustanovení 2.21.2 na url: http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-txt2.pdf.

    Druhá část odpovědi se bude týkat důvodu výskytu letadel v blízkosti lokality Dolní Chabry.

    Stejně jako v případě určování dráhy v užívání, jsou i pravidla pro odlet uvedena v letecké informační příručce v Postupech pro omezení hluku, konkrétně v ustanovení 2.21.4. Pro vzlety proudových letadel z RWY 06 platí, že se mohou odklonit od osy RWY po minutí vzdálenosti 6,2 NM od radiomajáku umístěného na letišti Praha/Ruzyně. Tato vzdálenost odpovídá cca průsečíku osy RWY 06/24 a levého břehu Vltavy. Umožnit točení letadel až v této vzdálenosti od letiště, kdy již mají proudová letadla nastoupáno minimálně 700 m nad terénem je z hlediska hlukové emise šetrnější než točení ihned po startu. Letadla, které vzlétají z RWY 06 a dále pak točí směrem na jih a východ se tak mohou nacházet v blízkosti nebo přímo nad Dolními Chabry, nicméně se jedná pouze o cca 11% letadel vzlétajících z RWY 06 respektive jen 5% letadel z celkového provozu. Výška těchto letadel nad Dolními Chabry činí 1 km a více. Pro ilustraci přikládám snímek té části provozu za období od 25.7. do 26.7.2018, který se nacházel v blízkosti Dolních Chaber.
    https://www.imageupload.co.uk/image/4gcp

Napsat komentář