Petr Kasa vyzval nové vedení Středočeského kraje k sázce o milion korun. Chce dokázat, že pražský okruh z roku 1930 je nesmysl.

V pátek 2. října a sobotu 3. října 2020 proběhly krajské volby, ze kterých vzešlo nové vedení Středočeského kraje. Novou hejtmankou se stane Petra Pecková (starostka Mnichovic, nestraník za STAN) a vedení dopravní agendy bude mít na statost Martin Kupka (starosta Líbeznic za ODS). Oba komunální politici jsou hvězdy ve svých obcích a rozhodně se nemusí stydět za práci, která za nimi je objektivně vidět.

V oblasti dopravy dlouhodobě vidíme velký problém v (ne)komunikaci mezi Hlavním městem Prahou a Středočeským krajem. Z dopravního hlediska neexistuje Praha a Středočeský kraj, ale je to jeden organismus, který je propojen. A to absolutně. Proto není možné řešit dopravní politiku odděleně. A do toho ještě vstupují zájmy státní, reprezentované primárně Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Výsledkem toho je, že pravá ruka neví, co dělá levá a i tak zásadní dokumenty jako Politiku územního rozvoje České republiky (PÚR) si každý interpretuje, jak se mu hodí. Proto dodnes nemáme silniční okruh kolem Prahy, jehož první nákresy (viz příloha) pocházejí ještě z doby mezi dvěma světovými válkami – okolo roku 1930. Jen pro představu, Praha tehdy měla 849.000 obyvatel.

Dlouhodobá práce na přípravě podkladů ve spolupráci s dopravními experty, odborníky na životní prostředí a zdraví obyvatel, ale i urbanisty vedla Petra Kasu k sepsání výzvy novému vedení Středočeského kraje. Je totiž přesvědčen, že pokud se dramaticky nezmění postoj vrcholných představitelů hlavního města Prahy, Středočeského kraje a České republiky, to, co jsme nestihli od roku 1930, rozhodně nestihneme ani do roku 2035.

Text otevřeného dopisu – výzvy (http://petrkasa.cz/vyzva.pdf):

Vážená paní Petro Pecková, vážený pane Martine Kupko,

dovolte mi Vám předně oběma pogratulovat k úspěchu v nedávných krajských volbách, ze kterého mám upřímnou radost, a panu Kupkovi taktéž ke zvolení “prvním mužem dopravy” Středočeského kraje. Již mnoho let se věnuji dopravní infrastruktuře, od roku 2017 aktivně pod hlavičkou spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu, z. s., jsem vystudovaný stavební inženýr a mým koníčkem je architektura, urbanismus a udržitelnost.

Téma, které by nemělo, ale rozděluje nás, je přístup k rozvoji tranzitní dopravy v Praze a Středočeském kraji. Z Vašich prvních reakcí jsem pochopil, že nehledíte do budoucna, ale utvrzujete sebe i občany v mylné představě, že téměř 70 let starý návrh tranzitního dopravního řešení vedený 5,5 km od Pražského hradu bude fungovat. Přesto, že rozumím Vašemu postoji stranického politika, mohu Vás ujistit, že nebude. Především z těchto důvodů:

  • Dle Politiky územního rozvoje (dále PÚR) je důvodem vymezení Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) převedení tranzitní dopravy mimo intenzivně zastavěné části města a účelná distribuce dopravy v metropolitní oblasti a klade za úkol koordinovat rozvoj Prahy a Středočeského kraje. Podle Eurostatu má mít Praha v roce 2040 více jak 1,53 milionu obyvatel.
  • PÚR stanovuje jako hlavní kritérium zajištění vyšší kvality dopravy, minimalizaci konfliktů s přírodou, krajinou, kulturními a civilizačními hodnotami a respektování požadavků Evropské unie na transevropskou dopravní síť TEN-T. V naprostém rozporu je např. trasování skrz přírodní park Draháň – Troja či hustě obydlené sídliště Černý Most). Transit vedený přes hlavní město by značně poškodil zdraví desítek tisíc obyvatel a udělal by ze severu města to, co dnes vídáme např. na Jižní spojce.
  • Kolem Prahy je prstenec devíti velkých satelitů, které by mohl vhodně trasovaný okruh propojit a ulehčit Praze a posílit rozvoj Středočeského kraje (Kladno, Kralupy, Neratovice, Brandýs, Úvaly, Říčany, Jílové u Prahy, Černošice, Rudná) a zároveň umožnit další rozvoj hlavního města.
  • Středočeský kraj je statisticky suverénně nejrychleji se rozvíjející kraj v České republice a z hlediska udržitelnosti je třeba posilovat jeho polycentrický rozvoj, tj. včetně vlastní dopravní infrastruktury, aby nebyl závislý pouze na Praze, která nezvládá další nárůst externí zátěže. Část ekonomické aktivity celého regionu je možné vhodně přenést právě do okolí významných středočeských měst.

Z výše uvedeného je zřejmé, že objektivním posouzením dojdeme k závěru, že tranzitní doprava se musí řešit na úrovni širšího regionu, naopak městská sběrná doprava se musí řešit v blízkosti obydlí občanů, aby byla zajištěna obslužnost pro každodenní dojíždění do práce, školy i za rekreací.

S ohledem na ekonomickou situaci naší země, dramatický nárůst státního dluhu a nemožnosti financování tranzitní dopravy na území Hlavního města Prahy s podporou zdrojů Evropské unie jsem došel k názoru, že výstavba severní části pražského tranzitního okruhu ve Vámi preferované variantě je zcela nereálná.

Pane Kupko, narodil jste se v roce 1975, já v roce 1977. Jsme skoro stejně staří, oba se aktivně zajímáme o komunální politiku a oběma nám jde o to, aby Česká republika vzkvétala. V roce 2035 nám bude 60 resp. 58 let.

Dovolte mi Vás vyzvat k uzavření smlouvy o sázce v následujícím znění: Pokud bude k 1. lednu 2035 zprovozněna dálnice D0 v úsecích 518 Ruzyně – Suchdol, 519 Suchdol – Březiněves a 520 Březiněves – Satalice dle aktuálních (rok 2020) plánů Ředitelství silnic a dálnic, daruji 1.000.000 Kč (slovy jeden milion korun českých) ve prospěch Nadace Via, IČO: 67360114, se sídlem Dejvická 306/9, 160 00 Praha 6 – Dejvice.

V případě, že přistoupíte na moji výzvu, budu rád, když se osobně sejdeme a probereme detaily, ale především důvody, které mě k této výzvě vedly.

Věřím, že výše popsané skutečnosti pomohou obyvatelům Prahy, Středočeského kraje a v případě mé prohry, kterou vidím jako velmi nepravděpodobnou, i dobré věci.

S pozdravem

Ing. Petr Kasa
manažer, investor, filantrop, zastupitel

Napsat komentář