Připravovaná dálnice přes Prahu přinese významnou hlukovou zátěž

S velkou pozorností sledujeme vývoj v přípravě výstavby dalších etap silničního okruhu kolem Prahy. O tomto dálničním průtahu skrz Prahu bylo na webu 18400 napsáno již mnohé např. https://18400.cz/okruh-na-severu-rsd-ma-nekolik-variant-spatne-a-nerealizovatelne/. MČ Dolní Chabry vydala připomínky v rámci hodnocení vlivu stavby na životní prostředí ke stavbám, které se dotýkají jejího území https://www.dchabry.cz/aktualita/4194-dolni-chabry-podaly-pripominky-k-eia-useku-519-prazskeho-okruhu a https://www.dchabry.cz/vyjadreni-k-eia-520-sokp Řadu informací přinesl i odborný web www.rozumnadoprava.cz.

Celý projekt trpí tvrdošijným odmítáním Ministerstva dopravy ČR a jemu podřízených institucí zodpovědně a nestranně porovnat různé varianty trasování z hlediska nákladů, dopadů na životní prostředí a ohrožení zdraví obyvatel. Nedávno jsme mohli zaznamenat zahájení přípravných prací na úseku SOKP 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1 https://zdopravy.cz/posun-v-priprave-klicove-casti-prazskeho-okruhu-rsd-uz-zacalo-hledat-firmu-na-kaceni-stromu-138003/ navzdory tomu, že územní řízení bylo napadeno několika žalobami mimo jiné i ze strany našeho spolku.

Doprava je hlavním zdrojem znečištění ovzduší v hlavním městě a ve většině obcí celé ČR. Přes 30 % emisí prachových částic v evropských městech pochází z dopravy a spolu s oxidy dusíku a přízemním ozónem se podílí na rozvoji řady závažných chronických civilizačních onemocnění včetně onemocnění srdce a cév, mozkových příhod, nádorů a onemocnění dýchacího ústrojí. Hluková zátěž je dalším významným problémem dopravních staveb spojeným s podstatnými zdravotními dopady. Za prokázaný se považuje vliv hluku na riziko ischemické choroby srdeční, poruchy spánku, ovlivnění kognitivních funkcí, pozornosti a školního výkonu u dětí a vznik šelestů – tinnitu.

Velmi negativní zkušenosti s nadměrnou hlukovou zátěží mají obyvatelé v okolí již existující jižní části silničního okruhu kolem Prahy, zejména z oblasti Jesenice. Protihluková opatření byla podhodnocena, k výsledkům následných hlukových studií nebylo přihlíženo, měření byla často účelově a neodborně opakována. Hlukové limity navíc byly měněny a navzdory nevyhovujícímu stavu bylo značně pochybným způsobem rozhodnuto o kolaudaci této dopravní stavby. O zkušenostech obyvatel Jesenice si můžete díky paní Ing. Renatě Volákové přečíst zde: O zkušenostech s „dokončenou“ dálnicí D0 512

Zpravodajský server IDNES.CZ nedávno přinesl zkušenosti obyvatel Dašic, Dolní Rovně a Prachovic na pardubicku s extrémním nárůstem hluku po zprovoznění nového úseku dálnice D35 Časy – Ostrov https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/dalnice-d35-hluk-ptaci-ornitologie-protihlukova-stena

Obě zveřejněné zkušenosti jsou si nápadně podobné a podceňovaný dopad velkých dopravních staveb jenom umocňují. I z tohoto důvodu je nutné zajímat se aktivně o dění kolem nás a trvat na poučení se z minulých chyb, tak aby se podobné situace již neopakovaly. V našem sdružení 18400.cz jsme k tomu nadále odhodláni.

Napsat komentář